Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Xavier Equihua, CEO World Avocado Organisation

"Dit voorjaar promoten wij avocado's in de grote Europese supermarkten"

Tholen - Tegenwoordig is er niet meer om de avocado heen te gaan. De maand november is zelfs door de World Avocado Organisation uitgeroepen tot avocadomaand met Amsterdam als de hoofdstad van het evenement. Hoewel november nog niet voorbij is, zijn er al plannen voor een volgende Europese promotiecampagne in het voorjaar van 2018. Tasting zal daarbij centraal worden gezet.


Een kookboek speciaal voor avocado's is een van de promotiemiddelen die wordt ingezet.

"We zijn ondertussen al een aantal weken bezig met de avocadomaand en tot nu toe loopt het allemaal goed", vertelt Xavier Equihua, CEO World Avocado Organisation. Hun doel is om de consumenten aan de avocado te krijgen, iets wat volgens Xavier in Nederland al goed lukt, al is dat volgens hem niet in heel Europa het geval. "Hoewel we november hebben omgedoopt tot avocadomaand, komt er in het voorjaar weer een promotiecampagne om de avocado centraal te stellen. Dit zullen wij in samenwerking met de grote Europese supermarktketens gaan doen."

Nederland is epicentrum
Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn volgens Xavier de landen waar de avocado het best loopt in Europa. Hoewel die drie landen het epicentrum van avocado is, zijn er volgens de CEO ook nog landen waar promotie baat kan hebben. "In Italiƫ houden ze van lekker eten, maar toch eten ze nog niet veel avocado's", gaat hij verder. "In Griekenland is dat ook het geval. In een land zoals Polen, waar je zou verwachten dat ze minder avocado's zouden eten, zijn ze juist dol op het product. In China en Japan leren ze ook steeds beter de avocado kennen. Het is belangrijk om mensen kennis te laten maken met de avocado's. In Nederland lukt dat erg goed, daar stijgt de vraag naar avocado's jaarlijks rond de 20 procent."

Naast verschillende avocadoprojecten en zelfs een avocadotram door onze hoofdstad, zijn er volgens Xavier plannen om de avocado in het voorjaar van 2018 verder te promoten. "Momenteel doen er acht landen mee aan de campagne en volgend jaar zullen dat er tien zijn", vertelt hij. "In samenwerking met de grote Europese supermarktketens starten wij promotiecampagne om de klanten de avocado's te laten proeven, bij zaken zoals Albert Heijn, Carrefour en Tesco. De toekomst voor de avocado zie ik in ieder geval rooskleurig in."

Promotiecampagne
Naast tasting zet de World Avocado Organisation in op het reclame maken op iconische vervoersmiddelen in verschillende Europese steden. "In Nederland en Oostenrijk doen wij dat bijvoorbeeld op de trams, terwijl dat in het Verenigd Koninkrijk natuurlijk op de bekende taxi's en bussen gebeurt", zegt Xavier. "Toch is het in Europa een grotere uitdaging om een promotiecampagne op te starten dan in de Verenigde Statten het geval is. Je hebt in Europa te maken met verschillende talen en culturen, wat in de Verenigde Staten minder het geval is. 


De avocadotram die in november door Amsterdam rijdt.

Volgens de CEO zit er daarnaast ook een verschil in consumptie tussen de Amerikanen en de Europeanen. Doordat er veel Mexicanen in de VS zijn, worden er volgens de man ook meer avocado's gegeten. "Er zijn veel Mexicanen in de Verenigde Staten die al lang de avocado's eten", vertelt Xavier. "In de VS eten ze 1,1 miljard kilo avocado's per jaar, terwijl dat in Europa een half miljard kilo is. Mensen in de Verenigde Staten maken veel meer kennis met avocado's dankzij Mexicanen in de VS. In Europa zijn er landen waar nog niet overal avocado's gegeten worden. Dat willen we met de campagne veranderen."

Voor meer informatie:
World Avocado Organization
717 D Street, NW Suite 310
Washington, DC 20004
T: +1 202 607-0560