Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Maersk wil lagere CO2 uitstoot scheepvaart

In een brief van het hoofd duurzaamheidsstrategie van Maersk John Kornerup Bang omschrijft het bedrijf de inspanning om de uitstoot van CO2 terug te dringen. Daarnaast kondigde de rederij aan dat kosten van de Cold Treatment Surcharge herzien worden per 1 januari 2018.

Maersk wijst er op dat het cruciaal is om ambitieuze plannen te hebben om de afspraken in het akkoord van Parijs te realiseren. "Scheepvaart is vaak de efficiëntste manier om producten over een lange afstand te vervoeren, maar de sector moet zich inspannen om de uitstoot te verminderen."

Hoewel er doelen zijn gesteld om de uitstoot terug te brengen, hebben de landen geen percentages afgesproken waarmee de uitstoot teruggedrongen moet worden. In de komende 30 jaar zal het aandeel in de CO2 uitstoot van de scheepvaart oplopen tot 15% van het huidige niveau op 2%. Daarom wijzen experts op het belang om ook de uitstoot op zee terug te dringen. Bang schrijft dat er nog veel innovaties nodig zijn voordat de scheepvaart van de fossiele brandstof af kan, maar hij wijst er op dat er al technieken zijn die de uitstoot met 75% kunnen terugdringen. Maersk Line heeft de CO2 uitstoot per TEU al met 40% gereduceerd over de afgelopen tien jaar. In 2020 moet dat percentage op 60% staan.

Bang vervolgt dat de rederij dat niet alleen kan. De oplossing ligt volgens hem in regels die het wereldwijde speelveld gelijk moet trekken. Hij betreurt het dat de scheepvaart niet in het laatste klimaatakkoord wordt genoemd.

Cold Treatment Surcharge (CTS)
Om deze dienst te kunnen blijven bieden, herziet Maersk Line de toeslagen voor de Cold Treatment Service per 1 januari 2018. De nieuwe tarieven gelden voor de combinatie herkomst/bestemming/commodity zoals in het CTS protocol vermeld. De nieuwe toeslagen worden:

Wereldwijd (m.u.v. Australië) naar wereld: 900 USD per container
Australië naar wereldwijd: 1100 USD per container.

De toeslagen worden niet beïnvloedt door en gelden niet voor enig tarief bekendgemaakt, gepubliceerd of ingediend in overeenstemming met de lokale regelgeving.
Voor handel onder de US Shipping Act of de China Maritime Regulations quota's en toeslagen die afwijken van de Maersk Line tarieven zijn niet bindend voor Maersk Line tenzij ze in een service contract of contractbijlage genoemd worden dat is ingediend bij de Federal Maritime Commission (FMC) of de Shanghai Shipping Exchange.

Publicatiedatum: