Arjan van Dongen van Dorsvlegel presenteert hier Veggie Pops, biologische groentenchips waar geen vet aan te pas komt. "Door het unieke gepatenteerde droogproces gebruiken we écht niets anders dan het product zelf. De ingrediëntenlijst is daarom ook bijzonder kort bij bijvoorbeeld de tomatenchips: tomaat, that's all." Belangrijk uitgangspunt voor Arjan is dat het bedrijf hierbij reststromen weet te verwaarden.
Maaike Verdonschot en Jan Kusters van Larco Foods presenteren een reeks authentieke bouillons en soepen. Het bedrijf doet veel in private label in Nederland. Zo komen de soepen van Your Organic Nature (verkrijgbaar bij Udea) uit de koker van Larco Foods.
Rob van Santen en Jona Hamming van Tradin Organic laten zien dat gember zich goed leent voor een gember powershot. Het handelsbedrijf levert de grondstoffen, niet de sappen. "Deze powershot is immens populair op kantoren. Je krijgt er echt een boost van", vertelt Jona. Tradin sourcet van over de hele wereld en helpt conventionele boeren om te schakelen naar biologische productie.
Control Union Certifications weet het luchtig te houden met een potje darts. Eerik Schipper (links) geeft aan de certificeringsinstantie in Zweden samenwerkt met Prosanitas Certifiering. "Voor het KRAV-keurmerk mogen uitsluitend Zweedse certificeerders ingeschakeld worden", legt hij uit. In het midden Gustavo Moyano van Prosanitas Certifiering en rechts Daniel Szalai van Control Union.
GreenAge was ook van de partij. Van links naar rechts: Addy Rouwenhorst, Marten Hasselbom (Salta Kvarn AB), John Machielsen, Sascha de Lint & Sanne Rehe. "We hebben een dwarsdoorsnede van ons totaalassortiment meegenomen en nadrukkelijk gezocht naar producten die hier nog niet zo bekend zijn", vertelt Sascha. De confituren van 100% fruit en de parelcouscous gooien hoge ogen.
Roelant Komen en José Maria Cubero Parejo van Fairtrasa Holland. "Gember blijft nog altijd erg populair. De productie is flink opgeschroefd, de tijden van grote prijsschommelingen zijn daardoor wel voorbij", vertelt Roelant.
Astrid Rog en Robbin Lansbergen van Bio-Center ZANN. "De glasgroenten doen het nog steeds goed", zegt Astrid.
De noten, gedroogde zuidvruchten en notenspreads van Horizon Natuurvoeding zijn al langere tijd een begrip in de Scandinavische markt. Alise Kramer, Jeroen Kramer en Gaston Smit zijn sinds de tweede editie van de Nordic Organic Food Fair altijd van de partij geweest.
Joan's Organic Harvest Crisps, het nieuwste merk van Joannusmolen. Renske Loefs: "Het is een revolutie in snackland. De snacks op basis van peulvruchten, linzen, kikkererwten en andere gezonde ingrediënten hebben allemaal een hoog proteïnegehalte."
Joren Groot van Nutland vertelt dat zijn klanten veel waarde hechten aan een one-stop-shop-benadering. "De tweede beursdag was relatief rustig, maar de kwaliteit van de bezoekers lag wel hoog."
Michela de Leonardis van BioTropic: "Er blijft altijd vraag naar exoten." Toch bracht de beurs niet waarop ze hoopte. "Het bleef wel erg rustig."
De goedlachse Sven Henze en Gerrit-Jan Roza van Bio Freshi tonen een selectie van hun totaalassortiment: frambozen, pompoen en gember.
Kim de Boer van Eosta: "De lijn die we zijn ingeslagen met de Health Wonders en True Cost of Food-campagne zetten we hier onverminderd voort."