Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Iran gaat export appelen, kiwi's en citrus bevorderen

Het Ministerie van Landbouw heeft acht agroproducten aangewezen in het kader van haar export-bevorderingsbeleid en werkt momenteel aan de vorming van een uniforme productie- en toeleveringsketen voor elk van die producten.

Van deze acht producten nadert de value chain van appelen zijn voltooiing. De andere producten zijn pistache-noten, dadels, rozijnen, citrus, kiwi's, saffraan en broeikasproducten, zo vertelde Abbas Pakpour, plaatsvervangend directeur van het Bureau voor Exportbevordering bij het Ministerie van Landbouw, aan de Financial Tribune.

"Op basis van cijfers van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties staat Iran op de negende plaats van de appelproducenten wereldwijd. Voor wat betreft export staat het land op de negende plaats qua tonnage en op de veertiende plaats qua omzet. Zo zijn we dus goed voor respectievelijk 1,87% en 4,05% van de wereldwijde teelt en export." Op het gebied van de appelteelt moet Iran eerst nog China, de VS, Polen, India, Turkije, Italië, Chili en Rusland voor laten gaan.

Aanzienlijke productie
Het Ministerie van Landbouw heeft de opbrengst van het afgelopen jaar (maart 2016 tot maart 2017) van meer dan 217.300 hectare appelboomgaarden op meer dan 3,43 miljoen ton gezet, een daling van 1,5% ten opzichte van het voorgaande jaar.

De drie belangrijkste provincies waar in Iran appelen worden geteeld zijn Oost- en West-Azerbeidzjan en Teheran.

In de eerste helft van het huidige Iraanse jaar (21 maart - 22 september) werd bijna 41.700 ton van het fruit geëxporteerd met een waarde van meer dan 12,6 miljoen dollar (10,7 mln euro). Dit was een daling van 75% in gewicht en 78% aan waarde ten opzichte van vorig jaar. De reden voor deze daling zou het feit zijn dat bijna alle opgeslagen appelen vorig jaar werden geëxporteerd en dat er niet veel meer over was in het land.

De VAE, Irak, Afghanistan, India, Pakistan, Turkmenistan, Koeweit, Oman, Bahrein, China, Qatar, Rusland, de VS, Zuid-Korea, Zwitserland en Frankrijk waren de belangrijkste exportbestemmingen voor Iraanse appelen.

Value chains moeten uitkomst bieden

De value chains moeten de Iraniërs helpen om volgens plan te produceren en zullen normen en standaarden bieden die gevolgd moeten worden, aldus Pakpour.

"Dit zal ons helpen om stabiele buitenlandse markten te vinden die helpen de prijzen op de binnenlandse markt in balans te houden. Op onze binnenlandse markt lijden onze telers namelijk vaak verliezen omdat overproductie hen ertoe aanzet hun appelen tegen lagere prijzen te verkopen dan de productiekosten rechtvaardigen."

"Een andere zeer belangrijke kwestie die we nastreven bij het vormen van productie- en toeleveringsketens is het creëren van een merk. Alle mensen die zich bezighouden met de teelt van appelen zullen als een eenheid werken door hun producten onder één merk te verkopen. Dit zal helpen bij het oplossen van veel van onze exportproblemen."

De ambtenaar verklaarde dat wanneer er met één merk wordt gewerkt, de telers zich aan bepaalde normen en standaarden zullen moeten houden. Verder zullen zaken als de sortering, de verpakking en het transport voor hen worden afgehandeld.

Een van de belangrijkste problemen met de export is wat Pakpour de "negatieve concurrentie" van de Iraanse handelaren noemt. Daarmee doelt hij op het feit dat Iraanse bedrijven met elkaar concurreren in plaats van met andere landen.

De oprichting van een georganiseerde value chain zal volgens Pakpour helpen om kleinschalige bedrijven samen te voegen tot grote exportconsortiums, die hun eigen specifieke eisen stellen.

Bron: financialtribune.com
Publicatiedatum: