Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rik Thoen en Guido van Meggelen, JamboFresh:

"Focus op Keniaanse avocado's"

Tholen - In 2015 gingen Rik Thoen en Guido van Meggelen van start met JamboFresh. Jambo is een Oost-Afrikaanse groet, wat aansluit op de corebusiness van de onderneming: het vermarkten van Keniaanse avocado's. Afgelopen week verhuisde het bedrijf naar een verkoopkantoor in hartje Rotterdam. "We hebben er bewust voor gekozen geen kantoor te houden bij een logistieke afhandelaar. Hierdoor garanderen we onze klanten volledige onafhankelijkheid en kunnen we per product voor het specialisme van een afhandelaar kiezen."

"Ons oorspronkelijke plan was om vier tot zes artikelen te gaan voeren. Dat idee staat voor de komende jaren nog wel overeind, maar we hebben ervoor gekozen om in eerste instantie de focus te leggen op avocado's. We betrekken de avocado's van productiegebieden wereldwijd, maar in Kenia werken we nauw samen met meerdere professionele leveranciers, waarvan de meeste GlobalGAP-gecertificeerd zijn, waarvan een in combinatie met GRASP, waarmee we echt een onderscheidend product kunnen bieden. We werken volledig transparant en delen alle kennis van de markt."



"Onze focus ligt, ook vanwege de transittijd vanuit Kenia, op Hass-avocado's, maar we vermarkten sporadisch ook andere variëteiten. De Keniaanse avocado's onderscheiden zich normaal vanwege het seizoen, maar door de weersperikelen wereldwijd vallen de seizoenen steeds lastiger te voorspellen. Dat maakt het ook lastig om informatie te geven aan de Europese klanten. Normaal gesproken loopt het Keniaanse avocadoseizoen van eind april tot eind september, waarna het seizoen in januari, februari een kort vervolg krijgt, maar eindigden dit jaar onverwacht eerder."

Rick en Guido vinden het niet tricky om zich op één product te focussen. "Wereldwijd is er constant een goede vraag naar avocado's. In feite kampt de markt met wereldwijde tekorten, waarbij de aanplant de vraag nog niet bij kan benen. Nu de markt in Azië aantrekt en ook de Amerikaanse vraag hoog is, wordt het voor de Europese markt eerder een uitdaging om voldoende handel binnen te halen. Die populariteit zal niet zomaar afnemen. Op de Australische groothandelsmarkt werd er afgelopen week 60 dollar voor een doos avocado's neergelegd."



"Daarbij willen we de komende jaren ons assortiment zeker gaan uitbouwen en nu pakken we al producten op die op ons pad komen. Zo hebben we afgelopen winter veel Israëlische paprika's vermarkt en afgelopen zomer de nodige granaatappels uit Peru verladen. Maar we zijn wel selectief en willen een kwaliteitsfirma zijn. We zoeken met name in Zuid-Amerika nog leveranciers die aan deze selectiecriteria voldoen. Daarbij richten we ons qua afzet met een vrij smal pakket hoofdzakelijk op supermarktproviders door heel Europa."

Rick en Guido kijken tevreden terug op de eerste twee jaar van JamboFresh. "We hebben niet de ambitie om heel groot te worden, maar wel heel goed. Daarbij bevalt onze locatie in het centrum van Rotterdam prima. Welke AGF-handelaar kan nou zeggen dat'ie met het Openbaar Vervoer naar het werk gaat!"



Voor meer informatie:
JamboFresh
Scheepmakershaven 32-B
3011 VB Rotterdam
Rik Thoen
rik@jambofresh.nl
+31 (0) 683992057
Guido van Meggelen
guido@jambofresh.nl
+31 (0) 683995884
Nieuwe website: www.jambofresh.nl