Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer dan $1 mld omzet aan bio-AGF in VS

Volgens het Amerikaanse Organic Produce Network (OPN) heeft de Amerikaanse sector voor biologisch AGF in het derde kwartaal van 2017 een omzet behaald van $1,16 miljard (€1,0 miljard). Jaar op jaar is dat 8% aan omzetgroei, terwijl het volume aan bio-AGF is toegenomen met 10%. 
 
De OPN heeft met betrekking tot de biologische sector in samenwerking met Nielsen een overzicht gemaakt van het derde kwartaal. Daaruit blijkt dat de omzet van biologische groente in de retailsector neerkwam op $576 miljoen (€495,3 miljoen), terwijl biologisch fruit een omzet genereerde van $408 miljoen (€350,8 miljoen). De overige $173 miljoen (€148,8 miljoen) aan omzet van biologische versproducten betrof onder andere biologische kruiden, dranken en dressings. 

Het aandeel van biologische producten binnen de totale Amerikaanse omzet van vers AGF bedroeg 10,2%. In vergelijking met een jaar geleden is de omzet van biologisch fruit toegenomen met 8,3% en dat van biologische groente met 6,2%.
 
"De extra omzet die we hebben waargenomen kan direct worden toegeschreven aan de stijgende vraag van de consument voor transparante producten in supermarkten," zegt Matt Lally van Nielsen Fresh. "Ook heeft de toenemende beschikbaarheid en het grotere aanbod een positief effect op de omzet." 


 
Sla had in het derde kwartaal met $226 miljoen (€194,3 miljoen) een aandeel van 19,5% binnen de totale omzet voor bio-AGF. Daarmee heeft deze categorie het grootste aandeel aan omzet. Twee redenen hiervoor zijn het gebruiksgemak en de stabiele retailprijzen.
 
Om soortgelijke redenen behaalde de biologische zachtfruitcategorie (waaronder aardbeien, blauwe bessen en frambozen) een omzet van $151 miljoen (€129,8 miljoen). Ondanks dat zachtfruit ten opzichte van het vorige kwartaal een iets lagere omzet genereerde, staat deze categorie met 13,1% qua omzetaandeel op de tweede plaats. Jaar op jaar nam de omzet van biologisch zachtfruit met 11,5% toe, terwijl het vermarkte volume met 9,4% toenam.
 
"Nu de vraag naar gemakkelijke, verse biologische opties toeneemt, moet de beschikbaarheid dat ook doen," zegt Matt Seeley van OPN. "Als dit eenmaal gebeurt, verwachten we dat de prijzen zullen stabiliseren, waardoor er alleen maar nog meer interesse vanuit de consument naar biologische producten wordt gecreëerd."
 
Verse biologische kruiden en specerijen genereerden een omzet van $71 miljoen (€61,1 miljoen), oftewel 6,2% van de totale omzet van biologisch AGF. Jaar op jaar nam dit segment toe met 17% qua dollar-omzet en met 18% qua volume.
 
De categorie van biologische bananen had in het derde kwartaal een omzet van $56 miljoen (€48,2 miljoen). Jaar op jaar nam deze omzet toe met 18%. Bananen vormden met betrekking tot de totale omzet van biologisch AGF de tweede grootste fruitcategorie. De gemiddelde prijs viel 6% lager uit dan vorig jaar, wat waarschijnlijk een reden is voor de sterke omzet.
 
Categorieën waar de prijs scherp toenam hadden een juist een mager derde kwartaal. Het steenfruitsegment had een omzet van $22,3 miljoen (€19,2 miljoen). Dat betekent ten opzichte van vorig jaar een daling van 3,5% in dollaromzet en van bijna 14% in volume. Volgens sommige analisten komt dit vooral door de hogere retailprijzen. Biologische perziken waren in deze periode bijvoorbeeld 62% duurder dan conventionele perziken.

Biologische druiven staan als categorie op de derde plaats qua dollars en op de zevende qua marktaandeel. Ook deze categorie had te lijden van hoge retailprijzen.. Biologische druiven genereerden $54,8 miljoen (€47,1 miljoen) aan omzet, wat jaar op jaar slechts een toename is van 3,1%. Het totale volume van deze categorie nam ten opzichte van het jaar ervoor af met 3,2%
 
"Succesvolle retailers gebruiken bioproducten om zich te onderscheiden," zegt Lally. Volgens hem zijn de beste retailers in staat om met bio-AGF 16% meer omzet te draaien. De belangrijkste succesfactor voor bio-AGF is volgens Lally de verhouding van de prijs tot die van conventionele AGF. "Biologische categorieën die 50% duurder zijn dan conventionele AGF-soorten hebben doorgaans vaak moeite om met succes omzet te genereren."
 
De categorie van versproducten met toegevoegde waarde zorgde voor $45 miljoen (€38,7 miljoen) aan omzet. Deze categorie had ten opzichte van vorig jaar een lichte prijsafname van 0,6%, maar ook een toename in omzet van 2,8%. Het volume steeg met 2,2%. Binnen deze categorie zorgde het groentensegment voor $41 miljoen (€35,3 miljoen). Biologische wortelen en sperziebonen waren enkele van de meer populaire producten in deze categorie. Fruit binnen deze categorie zorgde slechts voor een omzet van $4 miljoen (€3,4 miljoen). De meest populaire fruitsoorten waren appelen, mixfruit en cantaloupes. Het fruit had jaar op jaar 11,4% meer omzet en 9,6% meer volume.

Contact:
Matt Seeley
Organic Produce Network
Tel: (831) 214-8494
Publicatiedatum: