Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Filip Fontaine, BelOrta

"Komende vier jaar Belgisch fruit naar India, groenten zullen volgen"

Tholen - BelOrta en IG International ondertekenen hun partnerschap om Belgische groenten en fruit op de Indiase markt te introduceren. De komende vier jaar zullen de Belgische appelen en peren verder richting India blijven gaan. Hoewel de markt voor België al even open was, zijn de concrete plannen voor de komende jaren gisteren door directeur van BelOrta Filip Fontaine ondertekend in het Aziatische land.


Bel'Orta en IG International ondertekenen hun partnerschap.

Naast fruit ook groenten
Samen met de Belgische Koning en Koningin reisde Filip Fontaine naar India om het contract met de Indiase fruitimporteur IG International te ondertekenen. "Het koninklijke onderdeel van deze zakenreis heeft zeker geholpen", geeft Filip aan. De Belgische markt met India is al een paar jaar open, maar de concrete afspraken voor de langere termijn zijn pas 9 november ondertekend met het importbedrijf uit India." Er is nu reeds vastgelegd dat wij ons als partners engageren om minstens voor de volgende vier jaar de export van onze peren en appelen van diverse variëteiten richting India verder zullen uitbouwen. Naast fruit gaan wij ons ook inzetten om groenten daar aan de man te krijgen zodra de markttoegang een feit is. Tot nu toe was er nog geen engagement tussen beide partijen voor een langere termijn. Dat is nu veranderd."


 
Filip Fontaine van Bel'Orta ondertekent het partnerschap met IG International uit Inda.

Promotie
Vooral het promoten van de peren in India is volgens Filip van belang. Het verkopen van appelen ligt volgens de directeur wat makkelijker. "Appelen verkopen zichzelf wel, de mensen in India weten tenslotte hoe een appel eruit ziet", vertelt Filip. "Bij peren is dat een ander verhaal. Het uiterlijk van de Conference-peren ervaren de mensen daar als minder mooi, in vergelijking met een appel. Daarom zetten wij bij de peer in India in op tastings: het laten proeven van de peer aan de consument. Vorig jaar hebben we dit als BelOrta opgezet met steun van de Vlaamse Overheid. Sinds dit seizoen doen wij dit in samenwerking met het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, waarbij VLAM de komende drie jaar een tastingsprogramma uitrolt in India met steun van Europa. Vanaf 2018 start VLAM eveneens een tastingsprogramma voor de Belgische Conference peer in China met opnieuw steun van Europa."

VLAM rolt zijn perencampagne nu ook uit in India
VLAM: "Tot voor enkele jaren was er geen sprake van perenimport uit Europa in India. Intussen is die import wel op gang gekomen. Ook Italië, Nederland en Spanje exporteren al peren naar India. De typische Belgische peer is een exotisch product in India. De Indische fruitaankoper én de consument moeten dus overtuigd worden van de smaak en kwaliteit. Een nieuw product lanceren vergt dan ook een doorgedreven promotiecampagne die VLAM samen met zijn partners in België en India op poten zet. Honderden degustatieacties moeten de Indische consument overtuigen van de unieke smaak en kwaliteit van de Belgische peer."


De Belgische delegatie met de appelen en peren.Foto: VLAM.


Meer fruit naar India
Dat het goed gaat met de Belgische appel- en perenexport naar India, blijkt uit de cijfers. In 2015 was de export van appelen en peren nog goed voor 5.753 ton, waarvan 96 procent uit appelen bestond en de rest uit peren. Een jaar later verdubbelde de export bijna naar 10.236 ton appelen, waarvan er 95 procent appelen was en 5 procent peren. En BelOrta geeft aan dat er in de eerste vijf maanden van 2017 zelfs al meer Belgisch hardfruit naar India werd geëxporteerd dan in heel 2016.

Het gaat dus goed met de export van Belgische appelen en peren naar India. Sinds het exportverbod met Rusland is de positie van India als afzetmarkt voor appelen belangrijker geworden voor België. Waar India in 2012 nog de 25ste afzetmarkt was van België, steeg het land in 2016 naar de vijfde positie. Hoewel Filip India als een goede exportmarkt van Belgische appelen en peren vindt, verwacht hij niet dat deze stap het exportprobleem met Rusland zal oplossen. "India is een goede markt, maar het zal nooit de Russische markt kunnen vervangen", vertelt hij. "Slechts gedeeltelijk kan dit de markt vervangen, al is dat natuurlijk goed nieuws."


In 2012 kwam India nog niet voor in de top-10 landen van de Belgische appelen.


In 2016 gingen er zelfs meer Belgische appelen naar België dan naar Spanje. 

Hetzelfde verhaal geldt voor de Belgische peren. Rusland was veruit de belangrijkste afzetmarkt voor België. Na de boycot is het aantal afzetmarkten voor de Belgische peren toegenomen ; meer markten met minder volume. Opvallend is volgens hen de (bijna) onbestaande export naar een aantal landen in 2012 waar momenteel wel behoorlijke volumes worden afgezet. Hiertoe mag sinds de BelOrta-campagne van vorig jaar ook India gerekend worden, zo geven zij aan. De Conference-peer is gedurende drie maanden in de winkelrekken aanwezig geweest bij een aantal grote Indische supermarkten zoals Hypercity, Big Bazaar, GNB, Metro, Namdhari en Foodhall. De Conference werd tijdens deze drie maanden ook gepromoot en verkocht op de vroegmarkten in Mumbai, Delhi en Bangalore.

Ook op het gebied van de perenexport deed India het 2012 nog niet heel goed.


Terwijl de Belgische perenexport in India in 2016 al op plaats 31 stond.

Voor meer informatie:
Bel'Orta
Mechelsesteenweg 120
2860 St-Katelijne-Waver (België)
T: +32 15 55 11 11
F: +32 15 55 06 01