Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Japanse fastfoodrestaurants willen meer diepgevroren aardappelproducten

Nadat zware stormen in Japan de aardappelteelt bijna hadden verwoest, wordt voor het jaar 2017/2018 verwacht dat de Japanse aardappelteelt weer zal toenemen tot 2,3 miljoen ton. Dat is ongeveer hetzelfde als voor de zware stormen.

De sterke groei van fastfood en restaurants in Japan is de oorzaak dat de vraag naar diepvriesaardappelproducten zoals frietjes steeg. FAS/Tokio verwacht dat de import en consumptie van diepvriesaardappelproducten 6% zal stijgen tot 385.000 ton.

Teelt
Vorig jaar nam de oppervlakte voor aardappelteelt af tot 77.200 hectare. De Japanse landbouw had met meerdere problemen te maken, zoals verouderde eigenaren, beperkingen op de arbeidsmarkt en de vergrijzende bevolking. Hierdoor nam de oppervlakte voor de aardappelteelt af. De tyfoons in Hokkaido in de zomer van 2016 zorgden ervoor dat de Japanse aardappelteelt daalde met 9,2 procent tot zo'n 2,7 miljoen ton.



FAS/Tokio denkt dat de oppervlakte voor aardappelteelt 1,6% zal dalen tot 76.000 hectare in het komende jaar. Toch denken ze dat de teelt van aardappelen weer zal toenemen tot 2,315 miljoen ton. Dit is een stijging van 7,2 procent vergeleken met vorig jaar, maar 2,7 procent minder dan voor de zware stormen. De comeback van de aardappelteelt komt door het aanplanten van andere pootaardappelgewassen. Daardoor konden telers meer pootaardappelen aanbieden.

Consumptie 
Japanners eten de laatste jaren steeds meer verwerkte aardappelproducten in plaats van verse aardappelen (zie Tabel 1). De vraag naar aardappelen voor de productie van frietjes is gestegen. De vraag naar verse aardappelen en aardappelzetmeel is daarentegen sinds 2012 alleen gedaald.

Minder teelt en voorraadtekorten verlaagden de consumptie. De consumptie van verse aardappelen daalde 9%. Dit kwam voornamelijk doordat de marktprijzen hoger waren dan normaal (zie Tabel 2). Marktprijzen voor verse aardappelen in Tokio bleven hoog (90% hoger dan vorig jaar) totdat in maart een grote hoeveelheid lenteaardappelen op de markt kwam. De consumptie van verwerkte aardappelen daalde met 10% tot 530.000 ton vanwege de tekorten.

Handel
De import van verse aardappelen door Japan moet aan strenge regels voldoen. Tijdens bepaalde periodes mag het slechts uit enkele gebieden en slechts naar twee havens geleverd worden. Japan stond wel toe dat de import van aardappelen vijf weken eerder plaatsvond om de tekorten op te vullen.

Als gevolg steeg de aardappelimport tot 39.400 ton. Dit is een toename van 36,8% vergeleken met vorig jaar. Hoewel de vraag naar frietjes elk jaar toeneemt, meldt FAS/Tokio dat de stijging van de import slechts tijdelijk was vanwege de Japanse tekorten. Daarom verwachten ze dat de import in het aankomende jaar 35.000 ton zal bedragen. Dit is 11,2% lager dan vorig jaar, maar 21,5% hoger dan twee jaar geleken.

Diepvriesaardappelproducten 

Teelt
De Japanse productie van diepvriesaardappelproducten was vorig jaar beperkt door de kleine aardappelvoorraad vanwege de tyfoons. De Japanse teelt daalde met 16,4 procent tot 27.912 ton. Dit is minder dan 10% van de Japanse consumptie van diepvriesaardappelproducten, wat voornamelijk bestaat uit frietjes (zie Tabel 3). Slechts 3,5% van de Japanse aardappelen wordt gebruikt voor diepvriesaardappelproducten. 60% daarvan wordt gebruikt voor aardappelkroketten.



De sector voor diepvriesaardappelproducten importeerde aardappelproducten, zoals gedroogde aardappelen, aardappelvlokken, aardappelpuree en hele diepvriesaardappelen. Daardoor groeide de sector aanzienlijk. Zo nam de productie van diepvriesaardappelkroketten toe met 7,5% tot 183.914 ton in 2016.

Aangezien de vraag naar kant-en-klare diepvriesaardappelproducten blijft groeien, verwacht FAS/Tokio dat Japan steeds meer aardappelen voor diepvriesproducten gaat gebruiken en 4,5% zal stijgen naar 35.000 ton.

Consumptie 
Japanners eten vooral veel frietjes uit de diepvriessectie. Daarom zijn fastfoodrestaurants de grootste gebruikers van diepvriesaardappelproducten. De consumptie van diepvriesaardappelen in Japan wordt voornamelijk bepaald door hen.

Vorig jaar hadden de Japanse fastfoodrestaurants meer omzet dan het jaar ervoor. Ook "familierestaurants", lunchrooms en zelfs sushirestaurants serveerden frietjes als bijgerecht en droegen bij aan de consumptiegroei. 

Dankzij de groeiende populariteit van fastfoodrestaurants steeg de Japanse consumptie van diepvriesaardappelproducten met 6,6% naar 397.092 ton. FAS/Tokio verwacht dat de consumptie ervan zal blijven groeien in het aankomende jaar. Ze verwachten een groei van 5,8% naar 420.000 ton.


Publicatiedatum: 13-11-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: