Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Erik Hemmes, supermarkt expert:

In hoeverre staan supermarkten open voor innovaties?

Tholen - Technologie en de digitale revolutie lijken de wereld in rap tempo te veranderen. Veranderingen in retail gaan echter vrij traag, ziet supermarktexpert Erik Hemmes. "Supermarkten kijken continu naar de kosten. In 2005 zette Innovatienetwerk de supermarkt van de toekomst al op papier met beleving, meer vers en horecafunctie. Die elementen zie je nu langzamerhand gerealiseerd worden." Voor innovaties in het AGF-schap is ruimte wanneer de leveranciers meerwaarde kunnen creëren.


Erik Hemmes, retailadviseur

Specialiseren
Mainstream winkels hebben nu nog de overhand in Nederland. Voor de toekomst zit groei vooral in specialisatie. Premium formules zetten in op storytelling en food & lifestyle. Convenience is een specialisatie en dat geldt ook voor de quality discount met A-brands en fancy basic needs. Deze veranderingen mogen voor de consument niet te snel gaan. Carrefour, die een geheel nieuwe lay-out en routing door de winkel ontwierp in een hypermarkt in Bergen, België, draaide het concept terug omdat klanten er niet aan konden wennen. De Jumbo-foodmarkt in Breda is zijn tijd ook ver vooruit, vertelt Hemmes. 


De supermarkt van de toekomst uit 2005

Omni-channel
Het ontstaan van supermarkten lag in de omschakeling van bediening in de kruidenierszaak naar zelfbediening. Later namen de supermarkten de functie van specialisten, de bakker, slager en groenteman, over. Onder invloed van de digitale revolutie en verstedelijking zijn er meer verkoopkanalen (omni-channel, zowel fysieke als digitaal) door supermarktformule ontwikkeld. Ahold Delhaize loopt daarin voorop: naast boodschappen doen in de vertrouwde supermarkten, kunnen consumenten terecht in gemakswinkels, compact hypers (3000 m2), speciaalzaken, online food delivery, online general mechandise delivery, pick-up points en gasonline stations (USA). 

Electronic Shelflabels bestaan al sinds 1988 maar zijn nog niet breed ingevoerd

Digitaal
Digitale vernieuwingen zijn al langere beschikbaar maar worden niet snel ingevoerd. Digitale prijskaartjes (Electronic Shelflabeling) maken het handmatig aanpassen van prijzen overbodig maar zijn in aanschaf duur. Net als digitale reclamezenders, de Beacons. Deze kun je in schappen plaatsen zodat ze via bluetooth contact maken met de smartphone van shoppers en hen aanbiedingen doen. Hemmes: "Supermarktmanagers willen eerst zeker weten wat de investering per m2 zal opbrengen, voordat ze deze technologie invoeren."
Pin en contactloos betalen is in bijna alle supermarkten in gevoerd. Een vrij nieuwe introductie is self-scanning, waarbij de consumenten zelf en niet een kassière, producten scant. Ongeveer 35 procent van de supermarkten heeft mogelijkheden tot self-scanning en ook 35% van de consumenten maakt daar dan gebruik van. Voor de verdere toekomst ziet Hemmes een volledige check out scan, waarbij alle producten in de winkelwagen gelijktijdig worden gescand en afgerekend. 


Dit is de toekomst in betalen: in een keer alles afrekenen

Bezorgen
Hoewel er nog altijd geen geld aan wordt verdiend, zien veel retailformules het bezorgen van boodschappen als noodzakelijke investering. Veel formules hebben eigen bezorgdiensten en pick-up points maar retailers blijven zoeken naar nieuwe manieren. Carrefour in Frankrijk introduceerde onlangs een mogelijkheid om klanten in te zetten als koerier om boodschappen te bezorgen.

High-end display verpakkingen voor verzorgde schappresentatie

Beleving
Communicatie in de winkel neemt toe, vaak via banners maar tegenwoordig ook via beeldschermen. Zelfs deuren naar het magazijn geven tegenwoordig een boodschap mee. Ook verpakkingsdozen, die na gebruik als transportmiddel meestal in de oud papier container verdwenen, worden ingezet als display. Met de verkoop uit dozen zijn discounters begonnen, maar inmiddels zijn ook high end boxes op de markt die zorgen voor een verzorgde schappresentatie. 


Ook via de cooling vindt communicatie plaats

AGF
De supermarkten lopen niet voorop in innovatie maar volgen wel nauwlettend de trends. Retailers rekenen in omzet per m2 vloeroppervlak en de categorieën daarbinnen zijn geoptimaliseerd. Zo beslaat een gemiddelde AGF-afdeling zo'n 9,5 % van het vloeroppervlak en daar zal niet snel iets in veranderen. Innovaties en producten moeten voor supermarkten meer omzet per m2 gaan genereren. Dat is lastig voor de AGF-sector die vooral in afzet van volumes en kilo's denkt. Bij vernieuwing en innovaties in het AGF-schap moet er echt meerwaarde worden gecreëerd, aldus Hemmes. "Daarvoor is best ruimte." 

Voor meer informatie:
Erik HemmesRetail Advies
Heuvellaan 7
1217 JL Hilversum
T +31 (0)35 6249480
F +31 (0)35 6239145
info@erikhemmes.nl
www.erikhemmes.nl