Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Richard van Hooijdonk waarschuwt voor ondermijnende veranderingen

"Zeg nooit nee en maak fouten"

Tholen - Hij heeft geen glazen bol maar wel 30 medewerkers die samen met hem naar de toekomst kijken. Fututist en trendwacher Richard van Hooijdonk brengt toekomstige ontwikkelingen in kaart en is daarom een veelgevraagd spreker op bijeenkomsten en in de media. Daar schudt hij bedrijven wakker. Veel mensen, zeker de oudere generatie die niet met het internet en digitale technologie opgroeide,  houden niet zo van veranderingen. Toch moeten ze er rekening mee gaan houden, want voor je het weet bestaat het bedrijf waar je werkt niet meer, waarschuwt Van Hooijdonk.



Rollercoaster
Van Hooijdonk sprak onlangs op het inhouse event van Blueprint Technologie, een bedrijf dat is gespecialiseerd secundair verpakken. Zijn lezing leek op een rollercoaster die luisteraars 45 minuten mee de toekomst innam. Het internet of things, robots die huizen bouwen en nog een stapje verder, biochips die technologie integreert in mensen, waren een paar voorbeelden van de digitale revolutie die momenteel al volop plaatsvindt. Het grijpt in op onze manier van leven, werken en ondernemen.



Robots 
Robots gaan veel werk overnemen en dat heeft met name impact op de agro-food en gezondheidssector. Een chip in ons lichaam volgt de lichaamsfuncties en waarschuwt wanneer we ziek dreigen te worden. Genetische modificaties in groenten en fruit extra  gezonde eigenschappen toevoegen en negatieve eigenschappen zoals het bruin worden van een appel elimineren. Het telen van groenten en fruit kan misschien wel in je eigen huis of je print gepersonaliseerd voedsel via de foodprinter. Wat je thuis niet kunt maken bestel je online en even later levert een drone het product op de plaats waar je je dan bevindt, thuis, op het werk of onderweg in je zelfrijdende auto.



Overleven
Om als bedrijf te overleven in is het nodig om je voor te bereiden op toekomstige ontwikkelingen die de huidige bedrijfsprocessen en ketens ondermijnen. Vroeger hadden bedrijven een levenscyclus van gemiddeld 70 jaar, nu is dat 12 jaar. De meeste mensen, en zeker de oudere generatie niet, houden niet van veranderingen. Daarom is het nodig jonge mensen, de Omega generatie, aan te trekken die meer vertrouwd zijn met de digitale wereld en die niet bang zijn voor veranderingen. Zij kunnen nieuwe structuren bedenken waardoor bedrijven kunnen overleven. 
Zeg daarom nooit nee tegen veranderingen en wees niet bang om fouten te maken want vastgeroeste patronen, ego's en schaamte maken de overlevingskansen van bedrijven alleen maar kleiner, was de boodschap van Van Hooijdonk.



Publicatiedatum: 7-11-2017
Auteur: Marjet Lubbers
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: