Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Retail Midden- en Oost-Europa groeit jaarlijks 6,5% tot 2022
In een recent onderzoek van IGD wordt de jaarlijkse groei van de retail in Midden- en Oost-Europa tot 2022 op 6,5% geraamd en de jaarlijkse groei van de totale Europese retail op 3,8%.
Grootschalige projecten voor het openen van winkels op markten zoals Rusland en Roemeniƫ, waar de marktconsolidatie nog vrij laag is, ondersteunen deze groei, legt Milos Ryba van IGD uit.
Tegelijkertijd is de verwachting dat de retail in West-Europa tot 2022 een matige groei van 2,4% per jaar door zal maken.
"We verwachten een sterkere groei in Midden- en Oost-Europa omdat veel lokale retailers, waaronder X5 Retail Group, Lenta en discounters van plan zijn hier veel nieuwe winkels te openen," vervolgt Ryba. "Dit zal de groei in deze regio versnellen en de totale Europese kruideniersmarkt aanjagen."
Belangrijke retailkanalen
Wat betreft de belangrijkste trends binnen de retailkanalen in Europa, merkt Ryba op dat grote winkels het belangrijkste kruideniersconcept op het continent blijven. Discounters zullen tussen nu en 2022 waarschijnlijk de grootste groei boeken, mede dankzij het openen van nieuwe winkels en de herinrichting van bestaande.
Budgetketens werken er in toenemende mate aan om voor steeds meer consumenten de belangrijkste winkelbestemming te worden en breiden daarom hun aanwezigheid in stadscentra,woonwijken en winkelcentra uit.
"Veel budgetketens breiden daarnaast ook hun assortiment uit om ervoor te zorgen dat ze relevant blijven voor de moderne consument. Ze spelen hierbij in op de groeiende vraag naar convenience-producten, waarmee ze consumenten aantrekken en hun positie op de markt kunnen verstevigen.
Ryba ziet goede kansen voor het convenience-segment gezien de investeringen van retailers in concvenience-concepten en de flexibele benadering van assortimenten en aanbiedingen waardoor deze per locatie kunnen worden aangepast om aan de verschillende behoeften van het winkelend publiek tegemoet te kunnen komen."