Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vanaf 1 december

Benelux test digitale vrachtbrief (e-CMR)

Op 1 december 2017 start de Benelux pilot voor het gebruik van de digitale vrachtbrief (e-CMR) voor het intra-Benelux wegvervoer. ​​​De drie Benelux-landen willen met deze proef op grensoverschrijdend schaalniveau onderzoeken of de e-CMR als controle instrument minimaal net zo betrouwbaar en veilig is als de papieren versie ervan, meldt TLN.

Het uiteindelijke doel is om, vanuit controle oogpunt, na te gaan of en onder welke voorwaarden de e-CMR als volwaardig alternatief toegelaten kan worden in het internationale wegtransport. Daarom zijn voor de opzet van deze pilot de bepalingen gehanteerd uit het in 2008 tot stand gekomen e-protocol bij het CMR verdrag.

Proef
​​Vanaf 1 maart 2018 mogen op te maken e-CMR's in het kader van de proef daadwerkelijk worden gebruikt binnen de voorwaarden die gesteld zijn aan de proef. De gedetailleerde opzet en inhoud van de pilot, alsmede de daaruit voortvloeiende verplichtingen voor partijen, zijn vastgelegd in een zogenaamde Beschikking van het Comité van Ministers van de Benelux Unie. De proef is beperkt tot het intra-Benelux vrachtvervoer en kan zowel het vervoer tussen de Benelux-landen betreffen als nationaal vervoer, inclusief cabotage. Er is geen maximum gesteld aan het aantal deelnemende transporteurs en ook niet aan het aantal aan te maken e-CMR's. 

Economische activiteiten
Alleen softwareleveranciers die economische activiteiten verrichten in verband met het leveren van technologie in één van de Benelux-landen mogen een aanvraag indienen. Er is voorlopig ook nog geen maximum gesteld aan het aantal softwareleveranciers dat toegelaten kan worden in het kader van de proef. 
Aanvragen voor een erkenning e-CMR zullen op volgorde van binnenkomst worden behandeld. Bij een voldoende aantal aanvragen voor de pilot, kan besloten worden om geen nieuwe softwareleveranciers meer toe te laten tot de pilot.

​Aanvraag erkenn​ing e-CMR software
​​Softwareleveranciers kunnen tot negen maanden na de start van de proef, dus vanaf 1 december 2017 tot 1 september 2018, een aanvraag indienen voor erkenning van de e-CMR software en zo toegelaten worden tot de proef. De aanvraag moet ingediend worden bij de daartoe bevoegde autoriteit. Binnen maximaal drie maanden na indiening van de aanvraag wordt een beslissing genomen. ​In het kader van de proef worden voor het krijgen van een erkenning bepaalde eisen gesteld aan:
  • ​​​de inhoud, de nummering en het gebruik van de e-CMR,
  • de softwareleveranciers en aan de door hen aan te leveren technologie voor de aanmaak van e-CMR
  • de informatieverschaffing aan de controlerende instanties.
Vanaf 20 november 2017 volgt gedetailleerde informatie over de procedure voor het aanvragen van een erkenning e-CMR.​​​​

De bevo​​egde autoriteiten
Bij de in het kader van de pilot aangewezen bevoegde autoriteiten is informatie te verkrijgen over de precieze voorwaarden waaraan een softwareleverancier moet voldoen om toegelaten te worden tot de proef en op welke wijze en waar een aanvraag kan worden ingediend.

In Nederland is de NIWO door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu aangewezen als de bevoegde autoriteit. Lees meer over het aanvragen van een e-CMR bij de NIWO via www.niwo.nl/ecmr.

Bron: TLN
Publicatiedatum: