Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Veerle van der Sypt, Fresh Trade Belgium

"Europa biedt nog veel kansen voor Belgisch hardfruit"

Tholen - Na het Europese exportverbod van groenten en fruit naar Rusland, moesten de lidstaten op zoek naar nieuwe markten. Langzamerhand komen er steeds meer landen in zicht waar de Vlaamse appelen en peren naar geëxporteerd worden. Volgens Veerle van der Sypt van Fresh Trade Belgium is de vervangende markt van Rusland vooral in Europa zelf te vinden.


Vooral door de ruwe schil van de Conference is de peer is sommige delen van de wereld nog moeilijker aan de man te krijgen. Fresh Trade Belgium wil de mensen door middel van smaak overtuigen, om de producten af te nemen.

China aan de peer
Al enige tijd zoekt Europa, dus ook België, naar verre bestemmingen waar het hardfruit naar geëxporteerd kan worden op de klap met Rusland op te vangen. Langzamerhand probeert België in steeds meer landen voet aan de grond te krijgen. "We zijn veel bezig met nieuwe markten voor het Belgisch hardfruit", vertelt Veerle. "In China zijn we enkel jaren actief en dat gaat steeds beter. Wij zijn een nieuw promotieprogramma gestart en merken dat vooral het laten proeven van de peer belangrijk is. Mensen moeten het fruit leren kennen. De markt is al even open in China, maar het gaat natuurlijk om een grote markt die we moeten bevoorraden. Met het Europees geld dat wij kregen voor het promotieprogramma, hopen wij meer in China en de rest van Azië te gaan bereiken."

Dichtbij huis
Hoewel het volgens Veerle belangrijk is om verre markten voor hardfruit te vinden, moet er volgens haar niet vergeten worden dat ook Europa zelf een potentiële markt is waar nog steeds meer uit te halen is. "Vooral met de peren kunnen we nog veel winnen in Europa", gaat Veerle verder. "Dankzij een perencampagne in Duitsland merkten wij dat de campagne de afzet van de peren ondersteunde. Grote volumes naar China exporteren is leuk, maar de interne afzet rond de buurlanden van België is uiteindelijk veel belangrijker. Verre bestemmingen zijn goed in een jaar wanneer er veel aanbod is. Veel mensen in Europa eten nog niet de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit. Daar valt nog veel te winnen."

America first
De Canadese markt voor de Conference mag dan wel open zijn, volgens Veerle blijft het een werk van lange adem. "We zijn daar bezig met exportproeven, al is het vooruitzicht dat wij daar geen grote volumes gaan leveren. De markt open is één, een afzetmarkt vinden is een tweede. Doordat er in Noord-Amerika ook appelen en peren geteeld worden, kan het soms lastiger zijn om de markt te bereiken. Hetzelfde geldt voor de Verenigde Staten. Dat project daar is lopende, maar door president Donald Trump is alles op een laag pitje komen te staan. Door zijn America first-mentaliteit richten zij zich meer op de eigen producten. Misschien dat wij volgende jaar wel de markt kunnen bereiken, dat zien we tegen die tijd pas. Voor nu is het in ieder geval nog niet mogelijk."

Peren laten proeven
Ook met Brazilië, India en Mexico is België bezig als het gaat om de export van hardfruit. "In India doen de appelen het bijvoorbeeld al goed", geeft Veerle aan. "De Braziliaanse markt is deze zomer opengegaan. Wij zetten in zo'n land vooral in op de smaak. Doordat de Conference een ruwe schil heeft, zijn mensen niet altijd even snel geneigd om voor die variëteit te gaan. Daarom is het belangrijk om door middel van smaak in dit geval de Braziliaan met de Conference kennis te laten maken."

Eén Europees uitgangspunt
In Midden-Amerika gaat België ook met Mexico rond de tafel om het hardfruit daar te mogen exporteren. De Nederlandse peren mogen al richting het land geëxporteerd worden. Volgens Veerle heeft Europa er baat bij om namens één Europa te opereren op het gebied van export van groenten en fruit. "Mexico ziet Europa niet als één geheel, zij handelen lievere met de lidstaten zelf", vertelt ze. "In zo'n geval gaat een lidstaat zelf verder met het onderhandelen en telt Europa niet mee. Wij zijn voorstander van één Europese aanpak, omdat je zo met onderhandelen veel sterker staat. Op die manier zou het niet meer voorkomen dat het ene land wel het fruit levert aan een bepaald land, maar het ander niet, terwijl we toch één Europa zijn."

Voor meer informatie:
Fresh Trade Belgium
Sint-Annaplein 3
9290 Berlare (België)
T: +32 (0)9 339 12 52
F: +32 (0)9 339 12 51

Publicatiedatum :
Author:
©



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018