Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Horeca in actie voor evenwichtigere voorwaarden bezorgplatforms

Twentse horecaondernemers maken zich boos over de tariefsverhoging van Thuisbezorgd.nl. Per 1 januari 2018 moeten aangesloten horecaondernemers 13% commissie gaan betalen in plaats van de huidige 12%. De initiatiefnemers uit Enschede roepen collega's uit het hele land op om een petitie te tekenen op de actiesite Horecainactie.nl. Doel van de ondernemers is om vervolgens, als er draagvlak vanuit de horeca is, in gesprek te gaan met Thuisbezorgd.nl over de tariefsverhoging.

Internetplatforms zoals Thuisbezorgd.nl, maar ook zoek-, boek- en reserveringssites voor restaurants en hotels, brengen vraag naar en aanbod van horecadiensten makkelijker dan ooit bij elkaar. Horecaondernemers profiteren van deze platforms. Het kan hun bereik en klantenkring vergroten. Maar er is ook een risico dat internetplatforms zo groot en machtig worden dat ze eenzijdig voorwaarden en prijzen kunnen bepalen. Horecaondernemers roeren zich in toenemende mate over negatieve aspecten die zij ervaren in hun relatie en samenwerking met deze platforms.

Eenzijdige stijgingen van de commissies
Ondernemers hebben het gevoel dat ze worden geconfronteerd met eenzijdige stijgingen van de commissiepercentages zonder dat zij daartegen iets kunnen doen. Er wordt gewerkt met 'pariteitsclausules' en er zijn signalen dat niet op een transparante manier met reviews door internetplatforms wordt omgegaan.

Op eigen site geen goedkoper aanbod mogelijk
De 'pariteitsclausule' in de algemene voorwaarden van een platform is een bepaling waarin staat dat de horecaondernemer zijn producten op de eigen site niet goedkoper mag aanbieden dan via het internetplatform. Ook Thuisbezorgd.nl heeft een pariteitsclausule in de algemene voorwaarden opgenomen.

Andere Europese landen treden wel op
Als het gaat om de pariteitsclausules hebben veel Europese landen in wetgeving een verbod op de pariteitsclausules opgenomen. Vaak is deze wetgeving nu nog specifiek gericht op verblijfsaccommodaties. Wat Koninklijke Horeca Nederland (KHN) betreft komt er een dergelijk verbod ook in Nederland en is er geen enkele reden waarom een dergelijk verbod niet ook zou gelden voor bezorgplatforms. Het mechanisme is immers vergelijkbaar.

Actie KHN
KHN gaat de komende weken bij horecaondernemers ophalen waar zij tegenaan lopen als het gaat om bezorgplatforms, waaronder Thuisbezorgd.nl. Met die input gaan we in gesprek met die partijen. Ons doel is om tot evenwichtiger voorwaarden te komen in de relatie tussen bezorgplatforms en hun horeca-afnemers.

Bron: Koninklijke Horeca Nederland
Publicatiedatum: