Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wereldwijde retailsector ondergaat ingrijpende transformatie

Nu de inkoop van groenten en fruit op wereldwijde schaal plaatsvindt, groeit het belang van een goed beheer van de toeleveringsketen. Het Finse Relex, dat ooit begon als ontwikkelaar van supplychain-software, is inmiddels uitgegroeid tot leverancier van geïntegreerde oplossingen voor retailplanning. 


De oprichters van Relex (van links naar rechts) Michael Falck, Johanna Småros en Mikko Karkkainen.

"We helpen retailers hun concurrentiepositie te versterken door middel van lokale assortimenten, het efficiënt gebruik van de winkelruimte, nauwkeurige prognoses en voorraadaanvulling en een geoptimaliseerde personeelsplanning. Voor kruidenierswaren kunnen al deze aspecten toegepast worden. Versproducten hebben doorgaans een kortere houdbaarheid en dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee omdat retailers verliezen willen voorkomen maar tegelijk de verkrijgbaarheid hoog willen houden. "Onze klanten zagen hun voorraad met 30% dalen en hun verliezen met 40%. Daarnaast nam het aantal niet voorradige producten met 85% af, kostte het plaatsten van bestellingen 50% minder tijd en werd een verkrijgbaarheidspercentage van 99% behaald," laat Niclas Lindfors van Relex weten. 

In de kruideniersbranche is het volume van goederen en het aantal transacties groter dan in andere retailsectoren. Bovendien zijn accurate dagelijkse prognoses op product- en winkelniveau en voorraadaanvulling van cruciaal belang, met name omdat er met bederfelijke producten gewerkt wordt. Kruideniers moeten rekening houden met de effecten die de seizoenen, trends, feestdagen, aanbiedingen, assortimentswijzigingen en zelfs het weer op de vraag hebben en hun winkels en voorraden hierop afstemmen. Om dit zo kostenefficiënt mogelijk te doen, kunnen zij het beste voor geautomatiseerde oplossingen kiezen.
 
"Vaak starten we de samenwerking met onze nieuwe klanten door een diepgaande analyse van de verbeterpunten in hun prognose- en aanvullingsprocessen te maken. De analyse wordt een aantal jaren lang aan de hand van klantgegevens op product-, winkel- en dagniveau gedaan waarna het mogelijk is om de beste prognose- en aanvullingsmodellen voor de verschillende producten te bepalen. We kunnen de betreffende klant vervolgens exact laten zien welke effecten deze verbeteringen zullen hebben op het voorraadniveau, de verkrijgbaarheid en het verspillingspercentage. Onze klanten verdienen hun investering eerder binnen maanden dan jaren terug. Vooral wanneer zij versproducten verkopen is de terugverdienperiode kort," verder Relex mede-oprichter Johanna Småros.



Zonder accurate prognoses bestaat er een grote kans dat er teveel besteld wordt wat weer leidt tot verliezen of juist te weinig waardoor de producten niet leverbaar zijn wat dan weer tot gederfde inkomsten leidt. Kruideniers schrijven gemiddeld 2% tot 5% van hun omzet af. Dit betekent dus dat alleen al de retail jaarlijks miljarden euro's laat liggen. Buiten de financiële gevolgen is ook de impact op het milieu groot. 

"Veel bedrijven in de kruidenierssector beschouwen het beheer van verse voedingswaren als te complex om aan een retail-planningsysteem toe te vertrouwen en blijven daarom handmatig of met bescheiden automatiseringsoplossingen werken. Met de juiste technologieën voor retailplanning kunnen retailers echter gegevens als product/dag/week/filiaal/houdbaarheidsdatum/weer etc invoeren en het systeem vragen wat er nodig is om de displays, aanbiedingen en dergelijke op peil te houden. Dit maakt het mogelijk om de voorraden optimaal te beheren en verliezen tot een minimum te beperken. Tegenwoordig kunnen zelfs de meest risicovolle producten, zoals brood en verse groenten, die veelal zorgen voor de grootste voedselverspilling, efficiënt beheerd worden," vervolgt Johanna. 

Relex Solutions biedt kruideniers oplossingen voor de enorme volumes en gedetailleerde planning in hun toeleveringsketen door prognoses te automatiseren en het aanvullen van een breed scala aan categorieën mogelijk te maken. Door deze betrouwbare en nauwkeurige prognoses en aanvulling van versproducten kunnen retailers aantrekkelijke displays maken en hun klanten een verser product aanbieden. Op die manier kunnen zij hun omzet verhogen en verliezen beperken. 

"Over het algemeen laat het online boodschappen doen een stijgende trend zien en deze zal zich in de toekomst voortzetten. We zien gevestigde ketens ophaaldiensten aanbieden, internetkruideniers direct bij de klant aan huis bezorgen en start-ups die maaltijdboxen leveren en werken met abonnementen. De uitdagingen waar online kruideniers mee te maken krijgen zijn de ingewikkelde toeleveringsketen voor versproducten en het opbouwen van een winstgevend bedrijfsmodel. De sector kampt al met kleine marges en budgetretailers die momenteel een groot marktaandeel in Europa veroveren. Hierdoor is de 'last mile' logistiek en het beheer van de toeleveringsketen essentieel zijn voor het succes van online kruideniersverkopen," legt Johanna uit.

"De retailsector ondergaat een ingrijpende transformatie. De concurrentie binnen de kruidenierssector is groot en verse producten zijn doorgaans de categorieën waar bedrijven zich mee kunnen onderscheiden om hun concurrenten voor te blijven. Consumenten waarderen winkels meestal op basis van de variatie en kwaliteit van het verse assortiment. Dit leidt dan weer vaak tot prijzenoorlogen omdat iedereen probeert zo kostenefficiënt mogelijk te werken." 




Voor meer informatie:
Niclas Lindfors
RELEX Solutions
Tel: +358 400 660 556
Publicatiedatum: