De oprichters van Relex (van links naar rechts) Michael Falck, Johanna Småros en Mikko Karkkainen.
"We helpen retailers hun concurrentiepositie te versterken door middel van lokale assortimenten, het efficiënt gebruik van de winkelruimte, nauwkeurige prognoses en voorraadaanvulling en een geoptimaliseerde personeelsplanning. Voor kruidenierswaren kunnen al deze aspecten toegepast worden. Versproducten hebben doorgaans een kortere houdbaarheid en dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee omdat retailers verliezen willen voorkomen maar tegelijk de verkrijgbaarheid hoog willen houden. "Onze klanten zagen hun voorraad met 30% dalen en hun verliezen met 40%. Daarnaast nam het aantal niet voorradige producten met 85% af, kostte het plaatsten van bestellingen 50% minder tijd en werd een verkrijgbaarheidspercentage van 99% behaald," laat Niclas Lindfors van Relex weten.
"Vaak starten we de samenwerking met onze nieuwe klanten door een diepgaande analyse van de verbeterpunten in hun prognose- en aanvullingsprocessen te maken. De analyse wordt een aantal jaren lang aan de hand van klantgegevens op product-, winkel- en dagniveau gedaan waarna het mogelijk is om de beste prognose- en aanvullingsmodellen voor de verschillende producten te bepalen. We kunnen de betreffende klant vervolgens exact laten zien welke effecten deze verbeteringen zullen hebben op het voorraadniveau, de verkrijgbaarheid en het verspillingspercentage. Onze klanten verdienen hun investering eerder binnen maanden dan jaren terug. Vooral wanneer zij versproducten verkopen is de terugverdienperiode kort," verder Relex mede-oprichter Johanna Småros.
Zonder accurate prognoses bestaat er een grote kans dat er teveel besteld wordt wat weer leidt tot verliezen of juist te weinig waardoor de producten niet leverbaar zijn wat dan weer tot gederfde inkomsten leidt. Kruideniers schrijven gemiddeld 2% tot 5% van hun omzet af. Dit betekent dus dat alleen al de retail jaarlijks miljarden euro's laat liggen. Buiten de financiële gevolgen is ook de impact op het milieu groot.
"Over het algemeen laat het online boodschappen doen een stijgende trend zien en deze zal zich in de toekomst voortzetten. We zien gevestigde ketens ophaaldiensten aanbieden, internetkruideniers direct bij de klant aan huis bezorgen en start-ups die maaltijdboxen leveren en werken met abonnementen. De uitdagingen waar online kruideniers mee te maken krijgen zijn de ingewikkelde toeleveringsketen voor versproducten en het opbouwen van een winstgevend bedrijfsmodel. De sector kampt al met kleine marges en budgetretailers die momenteel een groot marktaandeel in Europa veroveren. Hierdoor is de 'last mile' logistiek en het beheer van de toeleveringsketen essentieel zijn voor het succes van online kruideniersverkopen," legt Johanna uit.
"De retailsector ondergaat een ingrijpende transformatie. De concurrentie binnen de kruidenierssector is groot en verse producten zijn doorgaans de categorieën waar bedrijven zich mee kunnen onderscheiden om hun concurrenten voor te blijven. Consumenten waarderen winkels meestal op basis van de variatie en kwaliteit van het verse assortiment. Dit leidt dan weer vaak tot prijzenoorlogen omdat iedereen probeert zo kostenefficiënt mogelijk te werken."
Voor meer informatie: