Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mariem Baki, Bonita Europe

"De standaard bananendozen komen steeds minder vaak voor"

Tholen - Bananen zijn de belangrijkste versproducen van de firma Leon Van Parys, dat een onderdeel is van Bonita Europe. Hoewel de fruitsoort uit Zuid-Amerika onlosmakelijk verbonden is met het bedrijf, wil Bonita Europe zich meer en meer gaan focussen op het exotische fruit.


Mariem Baki en Omar Salame van Bonita. Voor hen op tafel liggen de exotische producten waar het bedrijf zich in de toekomst meer wil op gaan richten.

"Hoewel de bananen onze voornaamste producten zijn, zijn wij ook van plan andere producten uit Latijns-Amerika op de markt te brengen in Europa", vertelt sales manager van Bonita Europe Mariem Baki. "We willen ons dan gaan richten op zowel de bekende als de onbekende exoten. Dat kunnen dan passievruchten, physalis, pitahaja zijn, maar ook guanabanas. Die halen wij dan uit Colombia, Costa Rica of Ecuador. Onze bananen komen uit Costa Rica en Ecuador."

Wereldwijd
Eén keer per week verscheept het bedrijf de partijen fruit vanuit Zuid-Amerika naar Antwerpen, Bremenhaven, Civitavecchia, Rijeka en Thessaloniki om vervolgens over Europa verdeeld te worden. Hoewel Bonita zich veelal richt op Europa, exporteert het bedrijf ook naar andere werelddelen. "Ook naar Nieuw-Zeeland, de Verenigde Staten en Chili exporteren wij onze bananen", gaat Mariem verder. "Wij zijn verschepers, importeurs en marketeers, wij hebben geen rijpingskamers. Vanuit de verschillende havens wordt het fruit opgekocht door rijpers, supermarkten of groothandelaren, die de bananen dan zelf in de rijpingskamers laten rijpen."

Verpakkingseisen
Het valt Mariem op dat de klanten van Bonita Europe steeds vaker verschillende eisen hebben als het gaat om de hoeveelheid fruit in een doos en de opdruk daarvan. Vooral in het land van herkomst verandert er wat volgens Mariem. "Eerst waren onze standaard dozen 18 kilo, maar steeds vaker is dat een andere hoeveelheid", gaat zij verder. "De ene keer vraagt een klant 17 kilo, een andere keer 18 of 15 kilo. Niet alleen de hoeveelheden per doos zien wij veranderen, ook willen steeds meer klanten dat de verpakkingen al af zijn op het moment dat ze verscheept worden naar Europa om de handling kosten in de winkels in te perken. De dozen met bananen komen dan in de havens aan en kunnen vervolgens zo snel mogelijk naar de rijpingskamers van de klanten zelf."
 
De opdruk wordt steeds vaker al in het land van herkomst op de dozen gezet. "Iedereen wil andere bedrukking op de dozen hebben", gaat Mariem verder. "Een andere trend is dat de bananen zelf in steeds minder verpakking verkocht worden om afval te minderen. Qua plannen is het soms lastig dat ieder zo zijn eigen eisen heeft. Daardoor zijn de productiekosten van bananen ook iets meer gaan kosten. Iedereen heeft zo zijn specifieke eisen, of het nu gaat om de dozen, de hoeveelheden bananen of het plastic rond het fruit." Een andere trend die we zien is, dat het fruit dat geproduceerd wordt, gecertificeerd moet zijn met verschillende sociale en milieunormen. 

Voor meer informatie:
Bonita Europe
Zeevaartstraat 3
2000 Antwerpen (België)
T: +32 (0)3 304 02 42
F: +32 (0)3 234 28 15