Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Studie Florida University:

"Rode voedingsetiketten trekken de aandacht van consumenten"

Veel mensen denken bij de kleur rood aan het woord "stop" en dat is dan ook wat consumenten doen als ze een rood etiket op voedingsverpakkingen zien, volgens een studie van de universiteit van Florida in Amerika. 

Zhifeng Gao, professor voeding en economie bij de universiteit van Florida, stond samen met Meng Shen Lijia Shi aan het hoofd van het onderzoek. Dit onderzoek richtte zich op welke kleur op voedingsetiketten de aandacht van consumenten trekt. De onderzoekers hebben rode met blauwe etiketten vergeleken. 

De studie liet zien dat een rood etiket op een verpakking van aardbeien de aandacht van de consument het meest trekt. Toch vertelt Gao dat rood niet per se de juiste kleur is voor alle voedingsetiketten. De studie richtte zich namelijk uitsluitend op verpakkingen van aardbeien. Bovendien zouden er ook wisselwerkingen tussen de kleur en andere aspecten van het voedingsetiket kunnen zijn - zoals achtergrondkleur en lettertype - waar rekening moet worden gehouden bij de verkoop van andere producten. 

Daarnaast zorgt rood ervoor dat consumenten meer nadenken, zegt Gao. Daarom moeten retailers en beleidsmakers rekening houden met de context waarin de kleur gebruikt wordt. Voor de huidige studie hebben de onderzoekers de kleuren rood en blauw vergeleken, omdat ze aan uiterste zijdes van het kleurenspectrum staan. Rood wordt vaak geassocieerd met gevaar en vermijding en blauw met vrede en openheid, zo zegt de studie. 

Gao en zijn team hielden voor het onderzoek een online enquĂȘte onder 340 respondenten. Zij kregen twee etiketten te zien: een rode en een blauwe. Op beide etiketten stonden dezelfde informatie in hetzelfde lettertype. De onderzoekers hebben gekeken naar hoeveel tijd het de deelnemers kostte om een beslissing te maken over de aankoop van een product. Het onderzoek liet zien dat de deelnemers meer aandacht besteedden aan de rode etiketten. De rode kleur maakte de deelnemers aandachtiger, terwijl de blauwe kleur ze relaxter maakte, vertelt Gao. 

"Marketeers zouden meer aandacht moeten schenken aan de invloed die de kleur van etiketten op consumenten hebben. Een kleur die bij het product past kan de verkoop een boost geven en de consument aanmoedigen om meer voor het product te willen betalen." Het onderzoek van de universiteit van Florida is gepubliceerd in het tijdschrift Food Quality and Preference.

Bron: University of Florida (Brad Buck)
Publicatiedatum: