Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Businessclub Fresh Park Venlo onder de indruk van VDL Nedcar

Tholen – Het bezoek van Businessclub Fresh Park Venlo aan VDL Nedcar was een indrukwekkende gebeurtenis. De autoproducent liet een logistiek en technologisch kunststukje zien. "Wij dachten dat een moeilijk logistiek proces te hebben", zei Ron de Greeff voorzitter van de businessclub. "Wat hier gebeurt, gaat nog veel verder."

Klik hier voor de fotoreportage


Een goede opkomst bij de bijeenkomst van Businessclub Fresh Park Venlo

Geheimen
Een kijkje achter de schermen is niet voor iedereen weggelegd. Het was dankzij de persoonlijke connecties van Riny van der Staak dat de businessclub er terecht kon. Hoewel VDL Nedcar open is over de processen, moeten ze de bedrijfsgeheimen van hun klanten goed bewaken. Foto's nemen in de fabriek is ten strengste verboden. Ook een selfie nemen werd afgeraden. De telefoon werd daarom op zak gehouden tijdens de rondrit in het treintje door de fabriek.



Efteling
De tour door de fabriek deed denken aan een nieuw soort Eftelingattractie. Het was een haast buitenaardse ervaring om te zien hoe vanuit strak opgerold staal via meer dan 1300 robots, die per auto 5000 puntlassen maken, en duizenden medewerkers, die de onderdelen plaatsen aan de lopende band, honderden meters verderop vier verschillende types, geheel gepersonaliseerde auto's de fabriek uitreden. "Tot een paar weken van te voren kunnen klanten nog wijzigingen in bestelde auto's aanbrengen, wel of geen leren bekleding op het stuur of toch een ander type motor", vertelde de gastheer van VDL Nedcar.



Logistiek
Elke minuut verlaat er een auto de fabriek, welke bestaat uit 5000 componenten. Het logistieke proces is daar precies op afgestemd. Kwaliteit en de constante verbeteringen leidden tot strak georganiseerde fabricageprocessen en een lean manufactoring. Want één fout ingepland onderdeeltje kan de de hele fabriek stilleggen.



Historie
Net als binnen de AGF is de concurrentie in de autobranche enorm. Het fabrieksterrein in Born kent dan ook een roerige geschiedenis en verschillende eigenaren. In de jaren '60 was het in handen van het Nederlands DAF, later lieten Volvo, Mitsubishi en DaimlerChrysler er auto's produceren. In januari 2012 leek er een einde te komen aan de autoproductie. VDL Groep te Eindhoven nam echter eind 2012 de aandelen over, investeerde en moderniseerde de autoproductie. Vanaf juli 2014 worden er weer volop auto's geproduceerd, voor BMW: 3 type MINI's, de Hatch, Cabrio en Countryman en sinds augustus 2017 ook de BMW X1.



Cijfers
Het fabrieksterrein in Sittard-Geleen (Born) heeft nog genoeg ruimte voor uitbreiding. Het terrein beslaat ca. 927.000 m2, waarvan 322.000 m2 bebouwd. De logistieke systemen en sterk geautomatiseerde procedures en processen waarbij meer dan 600 geavanceerde robotsystemen worden ingezet aan flexibele montagelijnen, betekenen dat er capaciteit is om in een tweeploegendienst 200.000 auto's per jaar te maken. Bij een drieploegendienst kunnen er dat 300.000 zijn.



Personeel
Momenteel werken er ruim 6000 medewerkers met meer dan 20 nationaliteiten onder één dak. Ja, ook voor VDL Nedcar is het lastig om geschikt personeel te vinden. Daarom leiden ze personeel intern op en rekruteren vanuit de 'UWV-bakken'. "Het blijft lastig om 4000 vacatures te vullen. We hebben wel 10000 sollicitatiegesprekken gehad", vertelde de gastheer. Ook op het gebied van kwaliteitsverbetering en milieu worden grote inspanningen geleverd.



Netwerken

De deelnemers aan de businessclub waren allen onder de indruk van alle informatie en ervaringen. Bij een gezellig samenzijn in Kasteeltje Hattem praatten de deelnemers nog geruime tijd na en werd volop genetwerkt. Dat is namelijk ook een belangrijke doelstelling van de businessclub. "Alle deelnemers hebben een band met het Fresh Park Venlo maar we spreken we elkaar anders nauwelijks," besloot Ron de avond.

Klik hier voor de fotoreportage