Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Marcus Meurs, Organto Foods:

"We willen de Chiquita worden onder de biologische groenten"

Tholen - Maar liefst 9 jaar werkte Marcus Meurs in El Salvador en Guatemala. Daar deed hij ervaring op in de productie en verkoop van tropisch fruit en exotische groente, later gevolgd door diepvriesbonen en -broccoli. Toen het Duitse Frosta AG, die de Engelse supermarktketen Iceland Foods beleverde, om een biologische assortiment begon te vragen - "die man was zijn tijd ver vooruit" - startte zijn carrière in de biologische sector, waarin hij nu al sinds 1996 werkzaam is. Tegenwoordig is hij president van het beursgenoteerde Organto Foods dat jaarrond biologische producten levert. Eerder dit jaar ging het bedrijf een strategisch partnership aan met Vroegop-Windig.


Marcus Meurs

"We zijn in 1996 gestart met de teelt en productie van 120 hectare biologische broccoli. Helaas waren de consumenten destijds nog niet bereid de meerprijs te betalen ten opzichte van het conventionele product. Omdat de markt er toen niet rijp voor was, hebben we in de beginjaren de productie verkocht aan Japan. Uiteindelijk hadden we maar liefst 600 mensen in onze  fabriek en 2000 mensen in het veld aan het werk. Met het starten van het merk Pure Nature met zijn bedrijf Pure Nature Organics in Amerika haalden we een omzet van 35 miljoen dollar zuiver op het gebied van diepgevroren biologische groente en fruit", vertelt Marcus, die het bedrijf in 2008 verkocht aan het Canadese SunOpta, in Nederland beter bekend onder de naam Tradin Organic.



Tijd voor een nieuwe uitdaging, maar dat die in de biologische sector zou zijn, stond voor Marcus, die nu al weer 17 jaar woont en werkt in Miami, als een paal boven water. "Zo zijn wij  met Organto Foods gestart. We richten ons op de productie van fijne exotische groenten, zoals biologische peulen, sugar snaps, asperges en haricot verts. Met behulp van drie geautomatiseerde verpakkingslijnen geplaatst bij Vroegop-Windig worden onze producten verpakt en middels de bestaande infrastructuur door Noord-Europa verspreid."



"Ik ben ervan overtuigd dat bio mainstream gaat worden. Daar ligt de toekomst. Alleen moet je verzekerd zijn van jaarrond productie en dat is geen sinecure. Dan pas kunnen onze partners, de supermarkten, de keuze maken om het conventionele product uit de schappen te halen. Dat willen wij met deze producten voor elkaar krijgen. Uiteindelijk is de Verenigde Staten onze tweede grote potentiële afzetmarkt. Wij zijn gestart in Europa met kleinere volumes om ervaring op te doen in het verpakken, de distributie en het neerzetten en positioneren van het Organto "I am Organic" merk.



Ambitie kan de Nederlandse ondernemer niet worden ontzegd. "We willen qua 'brand recognition' de Chiquita worden onder de fijne biologische groenten en tropisch fruit, volgens een fair en transparant model. Dat is een lange weg, maar als we dat goed over de bühne krijgen, geloof ik dat dit naadloos aansluit bij de huidige behoefte van consumenten om gezonder en bewuster te eten. Daarbij werken we nauw samen met de supermarktketens op het gebied van de  prijsniveaus die betaalbaar zijn voor de consument. Momenteel realiseren we nog maar de helft van de productie die in gangbaar gebruikelijk is, maar dat traject moeten we door. Gelukkig staan er 800 aandeelhouders achter ons die in onze duurzame visie geloven."



Voor meer informatie:
Marcus Meurs
Organto
1548 Brickell Ave.
Miami, Florida 33134
Tel. +13054964487
Marcus@Organto.com
www.organto.com

Publicatiedatum: 5-12-2017
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: