Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stefaan Degryse, 't Primeurke

"De kleinhandel moet de consument meer meenemen in een beleving"

Tholen - Sinds 1987 zit Stefaan Degryse in de wereld van aardappel, groenten en fruit. De man begon zijn carrière in het centrum van Roeselare, om later te vertrekken naar een drukke weg in dezelfde stad. Een keuze die volgens de man van verszaak 't Primeurke bijdraagt aan het succes van de zaak. Toch moet er volgens hem het een en ander gebeuren om de kleinhandel levend te houden.


Stefaan Degryse van het 't Primeurke.

"Een drukke weg is erg belangrijk voor een kleinhandel", vertelt eigenaar Stefaan Degryse. "Je kan hier voor de deur parkeren en ook de zware producten zijn makkelijk in een auto te tillen. In het centrum gaan mensen vaak voor de kleine boodschap, aan de drukke weg doen de consumenten meestal één keer per week een grote boodschap. En dat merk je in de omzet."


Doordat 't Primeurke buiten het centrum ligt, kunnen de klanten er makkelijk parkeren.


't Primeurke aan de grote weg.

Stabiel
De eigenaar van 't Primeurke geeft aan dat zijn bedrijf momenteel stabiel is; er is geen groei, maar ook geen daling. Volgens Stefaan is dat deels te wijten aan het aankoopgedrag van de consumenten. "Mensen willen tegenwoordig vaak versneden groenten- en fruit", vertelt hij. "Door de verse producten van te voren al te versnijden, verliest het niet alleen zijn smaak, het is ook nog eens duur. Maar het valt op dat ze ook nog eens bereid zijn om het eraan uit te geven. Zelf versnijden we wel groenten en fruit, maar in een beperkt gamma. Verder uitbreiden ben ik niet van plan, aangezien dit te hoge personeelskosten met zich meebrengt. Wij verkopen wel zelfgesneden rauwkost, maar daar blijft het bij."


Het fruitaanbod in de verszaak in Roeselare.

Product moet zich bewijzen
Stefaan geeft aan dat jongeren het vaak druk hebben en daardoor kiezen voor de gesneden groenten in plaats van de hele soort. 'Plannen' en 'vooruitdenken', daar draait het volgens de eigenaar van de verszaak allemaal om. "Vaak willen jonge mensen niet even snel wat groenten snijden, omdat ze in dezelfde tijd ook andere dingen kunnen doen", vertelt hij. "Wel gaan ze iedere dag naar de supermarkt toe. Als zij dagen vooruit zouden plannen wat zij willen eten, zouden zij ook tijd besparen. Om groenten te snijden bijvoorbeeld."

Groenten of fruit mag volgens Stefaan voor dezelfde generatie niet te duur zijn, behalve als kwaliteit ook echt kwaliteit blijkt te zijn. "Als jongeren overtuigd zijn door een product, willen ze er graag voor betalen", zegt hij. "Ze zijn kritisch, maar dat is ook goed. Ze willen weten of datgene dat ze kopen het ook waard is. Daarom is het belangrijk om er een beleving aan te koppelen. Soms laat ik producten proeven in de winkel, waardoor mensen leren kennismaken met het product. Ze komen er dan achter dat de kwaliteit de prijs waard is."


De groentenafdeling van 't Primeurke.

Beleving
Beleving, daar draait het volgens Stefaan allemaal om. Volgens hem is dat ook een van de manier waarop kleinhandelaren zich in de toekomst kunnen onderscheiden. "Mensen willen iets ervaren, iets proeven of ruiken", gaat hij verder. "Vooral reuk is belangrijk voor de kleinhandel. Wanneer een consument in een kleinhandel is en hij ziet niet alleen, maar ruikt daarnaast ook dat er soep klaargemaakt wordt, dan neem je die klant mee in een beleving. Dat gaat volgens mij steeds belangrijker worden. Een winkel moet meer zijn dan een winkel."


Een gedeelte van de producten die Stefaan verkoopt. Volgens hem doen vooral de avocado's, mango's en pastinaken het goed. Producten die volgens de eigenaar dankzij televisiekoks en bladen aan populariteit winnen. Hij vindt het soms jammer dat mensen niet zelf een keuze maken, maar zich laten sturen.

Automaten nemen het over
Een andere voorspelling van Stefaan? "Automaten", zo geeft hij aan. "Automaten gaan denk ik over een jaar of vijf de groenten- en fruitzaken veroveren. Het fruit verkopen of het persen van de sap: een machine kan het ook. Wél moet er minstens één iemand aanwezig zijn, die de klanten kan adviseren over de producten. Maar voor de verkoop heb je feitelijk gezien geen mensen meer nodig."

Stefaan ziet zelf zeker een toekomst in de automaten, zo laat hij weten. Hoewel het bedrijf nu tamelijk stabiel is, verwacht hij een stijgend lijn in gang te kunnen zetten door over een aantal jaar over te stappen op automaten. "Met personeel is een kleinhandel bijna nooit rendabel meer", vertelt hij. "Wanneer een man en vrouw het doet, zonder personeel, kan het nog wel te doen zijn, al blijft ook dat lastig. Wij hebben ook een groothandel en daar gaan wij ons in de toekomst meer op richten. De mensen die nu in de kleinhandel werken, gaan dan mee. De automaten nemen het hier dan over. De groenten- en fruitzaken zullen denk ik blijven bestaan, al zal het lastig gaan worden."

Voor meer informatie:
't Primeurke
Hoogleedsesteenweg 256
8800 Roeselare (België)
T: 0032 (0) 51 229 018