Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

REWE test alternatieven voor plastic zakken

Nu is het plastic zakje aan de beurt. Na de afschaffing van de plastic draagtas wil REWE nu ook het verbruik van de dunne plastic zakken in het groenten- en fruitassortiment verminderen.

Daarom voert Duitslands op één na grootste levensmiddelenhandelaar een zeven weken durende test uit. Bij deze test worden over heel Duitsland bij ongeveer 120 REWE-supermarkten twee alternatieve benaderingen gebruikt. Voor wat 19 vestigingen betreft wordt de klant op verschillende manieren aangemoedigd om eerst na te denken voordat hij naar een plastic zakje grijpt. Zoveel groenten en fruit hebben immers van nature al een stevig omhulsel. Deze producten kunnen zonder problemen in een winkelwagentje of een zelf meegebrachte doos -voor het afwegen- naar de kassa gebracht worden.



Aan de andere kant worden in meer dan 100 REWE-supermarkten speciale, recyclebare vers-netten aangeboden. Deze zijn voor 1,49 euro verkrijgbaar in pakken van twee stuks en ze kunnen elke keer opnieuw worden gebruikt wanneer de klant inkopen doet bij willekeurig welke REWE-supermarkt. Tijdens het afwegen bij de kassa wordt de gewicht van het vers-net automatisch afgetrokken van het totaalgewicht.
Dus of het nu komt door een appèl aan de klant of door de inzet van een herbruikbaar alternatief: beide testvarianten zouden moeten bijdragen aan de vermindering van het aantal gebruikte plastic zakjes. Tot 27 november wordt gekeken welke effecten deze maatregelen op de klant hebben en dan zullen er eindconclusies getrokken worden.

Sinds het uitfaseren van de plastic draagtas is duidelijk dat REWE druk op zoek is naar verdere maatregelen om de hoeveelheid plastic afval te verminderen. Sinds die tijd heeft het concern gewerkt aan verschillende initiatieven om kunststof in de branche te vermijden, ook in de groenten- en fruitafdelingen. Vanaf november zijn bananen van alle merken en prijsklassen alleen nog zonder folieverpakking verkrijgbaar. Verder gaat REWE voor de bio-avocado's en de zoete aardappelen het zogeheten "Natural Branding" gebruiken, waarbij met een laserstraal een logo en verdere informatie in de bovenste laag van de schil wordt gebrand. Tot slot maakt REWE ook gebruik van een nieuw verpakkingsmateriaal voor REWE bio-appelen, dat voor 40 procent uit gedroogd gras en nog maar voor 60 procent uit hout bestaat.
Publicatiedatum: