Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Magnus Sundén:

“Wekelijks een nieuw product introduceren”

Tholen – Elke week een nieuw product introduceren, dat is het doel van Hebes Frukt & Grönt uit het Zweedse Göteborg. Hoewel de focus op de handel ligt, zijn deze nieuwe producten nodig om je te onderscheiden in de markt. De 'fruitplate' en 'tacoplate' zijn onlangs geïntroduceerd. Naast ontwikkeling van nieuwe producten houdt het bedrijf ook de onlinemarkt in de gaten, want die groeit snel.


Magnus Sundén toont een kist met Zweedse meloenen.

De afgelopen tien jaar is Hebes snel gegroeid. Vier jaar op rij viel het bedrijf in de prijzen tijdens de Zweedse verkiezing van snelst groeiende bedrijven. "We groeien elk jaar en sommige jaren zelfs met cijfers tussen de tien en twintig procent per jaar," vertelt Magnus Sundén. "Drie jaar geleden zijn we verhuisd naar deze locatie, maar her wordt nu al te klein." De importeur en groothandel focust op de afzet in het zuiden van Zweden. Ruwweg van de Noorse grens zo'n 150 kilometer ten noordwesten van Göteborg tot Malmö in het zuidelijkste puntje van het uitgestrekte land.


In het najaar is er een goede markt voor deze wilde bes, de lingonberry.


Wit van buiten, paars van binnen.

Online groeimarkt
In de begin jaren, zo'n dertig jaar geleden, werd veel product in Helsingborg ingekocht, tegenwoordig is dat anders. "We kopen nog maar weinig in Helsingborg," vertelt Magnus. "Vanuit Europa importeren we veel zelf." In de zomermaanden worden veel aardbeien verkocht. "Het assortiment bestaat uit tien verschillende soorten en we doen instore promoties en proeverijen," legt hij uit. De klantenkring van Hebes bestaat vooral uit supermarkten en groothandels. De online markt vormt een groeiende afzetgroep. Zweden kent twee belangrijke online kanalen voor verse groenten en fruit mat.se en mathem.se. De bestellingen van de webwinkels komen 24 uur per dag binnen. "De markt is nog niet zo groot als de supermarkten, maar het groeit snel," legt Magnus uit. De omzet van mathem.se wordt bijvoorbeeld geschat op 1 miljard SEK (155 mln euro).


Deze druiven zijn klein, maar van Zweedse bodem.

"In de supermarkten worden de meeste groenten en fruit per kilo aangeboden, online kunnen klanten producten per stuk kopen," noemt Magnus een van de oorzaken voor de snelle groei van de online verkopen. "De online bedrijven moeten wel kwaliteit bieden. De focus ligt op het assortiment en een hele goede kwaliteit en natuurlijk service."





Vergeten groenten en convenience
Zeven jaar geleden begon de trend om 'vergeten groenten' in het assortiment op te nemen in Kopenhagen. Vanuit de Deense hoofdstad breidde de trend als een olievlek uit over Zweden. De laatste tijd neemt ook de vraag naar lokale producten weer toe. "Lokaal verkoopt beter dan biologisch. Consumenten zeggen wel dat ze biologische producten willen, maar ze kopen die niet," schets Magnus de situatie. "We werken samen met de telers om de branding rond de lokale producten op te zetten." Op de verpakkingen prijkt bijvoorbeeld een foto van de teler. Daarnaast worden klanten van Hebes regelmatig meegenomen naar telers om het bedrijf te bezoeken. "We proberen voor elk product een teler te vinden."



De convenience markt biedt nog veel ruimte voor ontwikkeling. Met een eigen productieruimte investeert Hebes in dit segment. "We proberen wekelijks met een nieuw product te komen," vertelt Magnus. "Alle producten worden eerst geproefd voordat we ze verwerken." Dat is belangrijk legt hij uit, want de focus van de Zweedse consument verschuift van prijs naar smaak. De nieuwe producten worden via het Instagram kanaal van Hebes gepromoot. De ene keer is een introductie een succes, de andere keer niet.





Piel de Sapo parten en tacoplate
"De Piel de Sapo was een succes," noemt Magnus. "Dat was in het begin lastig, maar omdat we het product ready-to-eat en in parten aanbieden is het een succes geworden." In de zomermaanden worden de meloenen rechtstreeks vanuit Spanje geïmporteerd. Als het Europese seizoen voorbij is, verschuift de aanvoer naar Latijns-Amerika, vaak met een tussenstop in Nederland. Ook de gesneden fruitsalades doen het goed.






De 'tacoplate' met alle ingrediënten voor een taco.

Twee producten die onlangs geïntroduceerd werden zijn de 'fruitplate' en 'tacoplate'. Dit zijn een soort tapasschalen met fruit of de ingrediënten voor taco's. "Taco's zijn heel populair in Zweden. Elke vrijdag is tacodag," vertelt Magnus, die zelf ook meedoet aan deze trend. Op de schaal zijn verschillende groenten te vinden om de taco's mee te vullen. "Het verkopen van groente en fruit is onze hoofdtaak. De rest is meer een sidekick, maar dat heb je nodig om je te kunnen onderscheiden."

Meer informatie:
Hebes
Magnus Sundén
Transportgatan 35
Göteborg
+46 (0)31 780 27 19
Magnus.sunden@hebe.se
www.hebe.se