Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Duitse consument kiest steeds vaker voor biologische producten.

Groei Duitse bio-verkopen in retail zet door

Volgens marktonderzoekers is 'Bio' zonder meer de meest succesvolle trend. Duitse consumenten gaven vorig jaar bijna 10 miljard euro uit aan biologisch vlees, groenten en fruit. En deze groei zet zich door.
 
Volgens een recente studie van de Gesellschaft für Konsumforschung (GfK) is het aandeel van biologische voeding en biologische dranken in de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld: van amper drie tot bijna zes procent. 'Bio' is zonder meer de meest succesvolle trend in de huidige retail, aldus marktonderzoekers.

Het maakt niet uit of het gaat om biologisch vlees, onbehandelde groenten en fruit of biologische eieren; de vraag blijft toenemen. Volgens de berekeningen van de werkgroep 'Biomarkt' kochten de Duitsers vorig jaar voor 9,48 miljard euro aan biologisch eten en drinken. Dit is een stijging van ongeveer 10 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. "Er waren nauwelijks producten waarbij geen hogere omzet werd geregistreerd," aldus de Federatie van Organische Voedselindustrieën (BÖLW).

Op sommige gebieden zorgt dit ervoor dat de branche af en toe de grenzen van haar mogelijkheden aan het bereiken is. Dirk Heim, hoofd Duurzaamheid van het grote concern Rewe: "De afgelopen twee jaar hebben we een enorme groei waargenomen op het gebied van biologisch vlees. De vraag is zo groot dat we er soms niet aan kunnen voldoen." Ondertussen probeert Rewe voldoende aanbod van bioproducten te verzekeren door middel van langlopende contracten met strategische partners. Maar als de oogst zo tegenvalt als de Duitse appelenoogst van afgelopen jaar, dan is dit 'een enorm probleem'.

Rewe alleen heeft in het afgelopen jaar circa 1 miljard euro aan omzet gegenereerd door de verkoop van bioproducten. Bijna 90 procent hiervan was toe te schrijven aan de eigen merken van het bedrijf. Merkartikelen blijven immers een ondergeschikte rol spelen op het gebied van biologische consumptiegoederen.

De tijd dat milieubewuste consumenten op zoek waren naar biologische producten en deze alleen in natuurwinkels konden vinden, zijn allang voorbij. Bijna twee derde van de verkoop van biologische producten vindt nu in supermarkten, discounters en drogisterijen plaats en dit aandeel stijgt nog steeds.

Voor Edeka, Rewe, Aldi, Lidl en soortgelijke zaken is 'Bio' om verschillende redenen aantrekkelijk. Enerzijds omdat de kassa's rinkelen: volgens berekeningen zijn biologische producten gemiddeld 64 procent duurder dan gewone producten. Aan de andere kant vanwege de doelgroepen die worden bereikt met biologische producten: "Het zijn vooral jongeren en gezinnen met kinderen, maar ook hogere inkomensgroepen kunnen worden bereikt. Al met al zijn dit interessante doelgroepen," aldus de directeur van Rewe.

Het einde van de biotrend is dan ook nog lang niet in zicht volgens de bedrijfsleider van het biologische merk Alnatura, Götz Rehn. Zoals hij onlangs voorspelde tijdens een gesprek met het branche-tijdschrift Lebensmittel Zeitung: "Bio begint nog maar net."

Maar niet iedereen deelt dit optimisme helemaal. "Bio bloeit nog steeds, maar het hoeft niet zo te blijven," aldus de directeur van Rewe. Andere trends kunnen 'bio' in de toekomst voorbij streven. Het label 'biologisch' alleen zal in de toekomst niet meer voldoende zijn." De producenten van biologische producten zouden andere motieven moeten aanspreken die relevant zijn voor klanten in de supermarkt, zo waarschuwt hij. "Thema's als lokale teelt, eerlijke productie en dierenwelzijn."

Bron:Proplanta
Publicatiedatum: