Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Naar aanleiding van voorstel ANWB

TLN: "Speciale rijstrook vrachtwagens sympathiek maar geen oplossing"

TLN is positief over de voorstellen die de ANWB heeft gepresenteerd voor het filevrij maken van Nederland, zo laten zij weten. De organisatie laat weten het eens te zijn met de ANWB dat er een breed pakket van maatregelen nodig is voor het verminderen van de economische schade als gevolg van files. Goed is het ook dat automobilisten het belang van een goede doorstroming van het vrachtverkeer onderschrijven.

Miljoenen euro's schade
Uit onderzoek van TNO, in opdracht van TLN en Evofenedex, bleek dat in 2015 de schade voor alleen al het vrachtverkeer 857 miljoen tot 1,1 miljard euro bedroeg. TLN steunt de ANWB-voorstellen voor uitbreiding van het wegennet, het verminderen van het woon-werkverkeer, het investeren in slimme technologie, meer politie op de snelweg en het bevorderen van alternatieven, zoals het openbaar vervoer en de fiets, melden zij.

Sympathiek voorstel
Een van de ANWB-voorstellen betreft het uitvoeren van een uitgebreidere pilot om op een belangrijke vrachtcorridor een separate rijstrook in te richten voor het vrachtverkeer en deze rijstrook waar mogelijk ook te benutten voor de uitrol van truck platooning. TLN vindt het voorstel sympathiek, maar een echte oplossing voor de doorstroming van het vrachtverkeer is het op de meeste plaatsen niet, zo laten zij weten.

Niet per definitief gebaat
Op wegvakken met veel vrachtverkeer zou een aparte rijstrook voor vrachtauto's aan de rechterkant het vrachtverkeer te veel op ťťn rijstrook dwingen, waardoor het in- en uitvoegen voor het andere verkeer problematisch wordt. Een strook voor het vrachtverkeer aan de linkerkant zou betekenen dat als een vrachtauto uit wil voegen deze alle rijbanen over moet steken. De veiligheid en doorstroming van al het verkeer zijn dus niet per definitie gebaat bij een afzonderlijke rijstrook voor vrachtauto's.

Andere kansen
TLN laten weten vooral andere kansen te zien om de doorstroming van het vrachtverkeer te verbeteren, zoals investeren in innovatie, fileknelpunten aanpakken en extra rijstroken op de bekende vrachtcorridors zoals de A1, de A15 en de A67 realiseren. Deze zouden standaard minimaal 2x3 rijstroken moeten hebben om de doorstroming van goederentransport te bevorderen.

Bron: TNL

Publicatiedatum: 27-10-2017

 



 

Reacties:


Waarom is dit geen oplossing ? Dit is in het verleden al bewezen door de stad luik toen het vrachtverkeer nog langs de maas door de stad moest voor er een omleiding via de autobaanring was richting Luxemburg stond er tijdens spits km file, toen verplichte de wegbeheerder via aanwijzingsborden dat het transitverkeer naar de linkerbaan moest meteen verdwenen de files,!! Dit zou ook mogelijk zijn om via de reeds bestaande matrixborden het transitverkeer vanaf zaarderheike tot Eindhoven liniks te laten rijden hierdoor krijgt men een rustiger verkeersbeeld aangezien er meer afstand gehouden zal worden zo ook er minder kop staartongevallen zullen plaats vinden en het verkeer met 85 km blijft rijden,zodat iedereen blij is..!,!!weinig kosten voor een tijdelijken maatregel tot er 3 banen gecreŽerd zijn . Durf een's iets uit te broeden zodat er minder ongevallen voorkomen. Zelf 42 jaar als beroepschauffeur gewerkt te hebben en als ik nu vanuit asten naar geldrop ziekenhuis moet rijd ik via someren Heeze naar geldrop om de levensgevaarlijke a67 te mijden ,want je weet wel wanneer je vertrekt maar niet wanneer je aankomt!!! Doe er iets mee Grrr toon!!
Van der loo antoon, Asten (email) - 3-11-2017 10:09:13


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: