Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Koepelorganisatie van supermarkten en foodservice bedrijven CBL

"Supermarkten zien ook noodzaak van filevrij Nederland"

Het CBL, koepelorganisatie van supermarkten en foodservice bedrijven, ziet ook de milieuvoordelen om Nederland filevrij te maken waarmee eerder vandaag de ANWB naar buiten trad. Jaarlijks leggen vrachtwagens 500 miljoen kilometer af om de schappen in de supermarkten te vullen. Ongeveer 10 procent van de tijd staan vrachtwagens, die supermarkten bevoorraden, in de file wat overbodige CO2-uitstoot oplevert. 


De doelstelling is om in 2020 20 procent efficiƫnter om te gaan met energie ten opzichte van 2010.
 
Ruim twee keer zoveel
File rijden betekent meer CO2-uitstoot. Een vrachtwagen stoot in de file 2,4 keer zoveel uit. Als de supermarkten en foodservice bedrijven bevoorraad kunnen worden zonder dat het vrachtverkeer in de file staat, is dat een grote winst voor het milieu. 
 
Het CBL levert een oplossing om de CO2-uitstoot te reduceren op een presenteerblaadje aan het nieuwe Kabinet. Beoogd minister Wiebes kan hier direct mee aan de slag om vrachtwagens uit de file te halen door ze gebruik te laten maken van busbanen en het oprekken van venstertijden in de binnensteden. De besparing die dit oplevert staat gelijk aan de CO2-uitstoot van ruim 11 duizend huishoudens. 
Publicatiedatum: