Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Evofenedex denkt aan andere oplossingen

ANWB: "Files verminderen? Geef vrachtwagens eigen rijbaan"

Afgelopen jaren is de vertraging onderweg weer fors gegroeid. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu verwacht dat dit komende jaren nog eens zal toenemen met 28 procent. Uit een enquête van de ANWB blijkt dat mensen verwachten dat een eigen rijstrook voor vrachtwagens het meest kan bijdragen aan het verminderen van het fileprobleem, meldt de ANWB.

Stilstand
Zelfs met de geplande miljardeninvesteringen van de overheid is de verwachting dat omstreeks 2030 het verkeer op heel veel plekken in Nederland tot stilstand komt. Hoe kunnen we samen de files oplossen? Een ANWB-ledenpanel heeft 10 mogelijke oplossingen op een rij gezet, waarmee het nieuwe kabinet aan de slag kan gaan. Tot 1 oktober konden leden en niet-leden aangeven welke van de 10 aangedragen oplossingen in hun ogen het beste resultaat op zal leveren. In totaal is er ruim 12.000 keer gestemd. Inzenders konden de lijst met oplossingen aanvullen met een eigen oplossing. Naast het idee voor een speciale rijstrook voor vrachtwagens, kwam ook het volgende uit de enquête als resultaat:
  1. Geef vrachtverkeer een eigen rijstrook (23%) 
  2. Verbeter het openbaar vervoer (19%) 
  3. Verminder het woon-werkverkeer (14%) 
  4. Breid het wegennet uit (13%) 
  5. Investeer in slimme technologie (9%) 
  6. Verminder snelheidsverschillen (8%) 
  7. Stimuleer het gebruik van de fiets (6%) 
  8. Meer politie op de snelweg (5%) 
  9. Leer van verkeersongevallen (2%) 
  10. Zorg voor betere reisinformatie (1%) 
Het resultaat van deze peiling is te vinden in het rapport Maak Nederland filevrij.

Evofenedex: aparte rijstroken niet altijd beste oplossing
Evofenedex laat weten blij te zijn met de erkenning van de ANWB en automobilisten dat het vrachtverkeer erg belangrijk is voor Nederland en dat het goed is dat ze de ruimte krijgen. Aparte rijstroken voor vrachtauto's zijn volgens de organisatie echter niet overal de beste oplossing voor de doorstroming van het vrachtverkeer.

Snel werk maken
Het nieuwe kabinet moet juist snel werk maken van innovatie om de bestaande wegcapaciteit beter te benutten, extra geld vrijmaken om fileknelpunten met meer wegcapaciteit op te lossen en kansen voor rekeningrijden voor al het verkeer, op weg water én spoor, onderzoeken, vindt Evofenedex.

Bron: ANWB/Evofenedex

Publicatiedatum: 24-10-2017

 



 

Reacties:


Ik zit al jaren dagelijks langs de weg en vindt dat met name busjes of SUV-achtingen auto’s met dichte achterzijde zodra dez op de linkerbaan rijden er meer gevaar en onregelmatigheid in rijgedrag om je heen gebeurd.
Ik zou zeggen deze voertuigen op de rechterbeen of hooguit bij meerdere rijbanen op de 2e of middenbaan.
P.j. Vloon, Stompetoren (email) - 24-10-2017 13:29:39


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: