Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lars Persson:

“Lokaal is het nieuwe biologisch”

Tholen – Biologisch is in veel landen bezig met een opmars. Ook in Zweden hebben deze producten een aardig deel van de markt voor groenten en fruit veroverd. Een conventionele banaan is in het Scandinavische land moeilijker te vinden dan een biologische. Toch lijkt de trend te stagneren ten gunste van lokale producten, een trend die Lars Persson van de Zweedse producentenorganisatie SydGrönt verwelkomt.

"Het grootste deel van het volume wordt met contracten verkocht. Slechts een klein deel bestaat uit daghandel," legt Lars uit. "Dat levert meer stabiliteit op voor de telers en klanten. Als het op prijs aankomt, waardeert de consument de oorsprong." In het Zweedse seizoen wordt voor bepaalde producten de importprijzen goed in de gaten gehouden. "We hebben een klein voordeel dat we binnenlands product hebben. Voor bijvoorbeeld aardbeien zien we dat consumenten de Zweedse aardbeien verkiezen boven de importaardbeien ondanks de hogere prijs." De meeste aardbeientelers zijn echter zelfstandig en zetten de oogst af in de directe omgeving van het teeltbedrijf.

Het aandeel van de telers in de coöperatie loopt uiteen. "Het is onze uitdaging om grote telers binnenboord te houden door hogere doelen na te streven en goed werk te leveren." Onder andere op punten als automatisering en data communicatie is het voor individuele telers "onmogelijk" om te investeren.


Lars Persson van de Zweedse producentenorganisatie SydGrönt.

Niet concurreren met leden
De oorsprong van SydGrönt ligt pakweg 25 jaar geleden toen de oude Zweedse coöperatie failliet ging. De aangesloten telers vielen in twee groepen uiteen en kozen een eigen weg. Telers met vertrouwen in de veilingklok sloten zich aan bij Odlarlaget. Telers die meer vertrouwen hadden in een systeem met contractverkoop gingen op in SydGrönt. "We zijn de grootste coöperatie van Zweden," vertelt Lars. De 70 aangesloten telers zijn actief in vrijwel elk segment: hardfruit, kasgroenten en vollegrondsgroenten.

Drie jaar geleden legde een brand, aangestoken door een pyromaan, het bedrijf in de as. Dankzij de verzekering kon een gloednieuw pand neergezet worden. "De logistiek is een belangrijk onderdeel van ons aanbod. We functioneren hier als een verspreidingspunt voor de producten," legt Lars uit. "Soms gaan producten rechtstreeks van de teler naar de klant, maar we pakken de producten ook om zodat er volle vrachtwagens naar het noorden kunnen rijden." Van oorsprong levert SydGrönt alleen Zweedse producten en dat is nog altijd de kern van het assortiment. In de wintermaanden zijn er ook beperkte volumes importproducten in het pakhuis te vinden. Daarmee kan aan de jaarrond vraag van de klanten worden voldaan. "Het is belangrijk voor ons om Zweedse producten te promoten en we willen niet concurreren met onze leden."



Geen Zweedse vlaggen
"Lokaal is het nieuwe biologisch," betoogt Lars. De vraag naar lokale producten neemt snel toe. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de investeringen die de coöperatie deed in de opslag van kool. Daarmee kan de kool jaarrond aangeboden worden. "Voorheen werd er geïmporteerd uit Duitsland, maar een grote supermarktketen wil binnenlandse kool." Toch is het opvallend dat de meeste lokale producten vrijwel anoniem in de supermarkt liggen. Waar op de verpakkingen van Britse, Deense en IJslandse producten duidelijke vlaggen afgedrukt staan die het product onderscheiden van de import, is dat in Zweden niet het geval. "In het begin hebben we zelf niet zoveel aan branding gedaan, dat lieten we aan de supermarkten over," verklaart Lars. "Misschien was dat niet zo slim." Twee jaar geleden is er wel een project gestart om de Zweedse producten beter herkenbaar in de schappen te krijgen. "Zweden zijn een beetje low profile. We lijken een beetje op de Nederlanders, die promoten de lokale producten ook niet echt."

Om de lokale producten te promoten, werken de verschillende organisaties samen. Tomaten- en komkommertelers betalen bijvoorbeeld mee aan een campagne die de Zweedse kasgroenten promoot. Ook de telers van andere coöperaties, zoals Odlarlaget, betalen mee aan de sector brede campagne.

Voor de toekomst is het belangrijk om de waarde in de keten te behouden, vertelt Lars. "Innovaties zijn nodig," vertelt hij. "Dat kan bijvoorbeeld met verpakkingen, maar ook met aanbieden van halve kolen in plaats van hele." De convenience markt is een groeiende markt waarin SydGrönt investeert. "We moeten kijken wat de consument wil en we proberen te zien hoe de vraag zich in de toekomst zal ontwikkelen." Jaarlijks bekijkt SydGrönt samen met de telers welke producten in welke hoeveelheden geteeld moeten worden. "We maken met elke teler een programma," legt Lars uit. "Dat helpt ons om de veranderende vraag en wensen uit de markt te vertalen naar het aanbod."

Meer informatie:
SydGrönt
Lars Wall Persson
Knut Påls Väg 11
256 69 Helsingborg, Sweden
Tel: +46 42 490 27 00
Mobil: +46 70 925 90 81
lars.w.persson@sydgront.se
www.sydgront.se