Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Maria Wieloch:

“Alle filialen van ICA zijn onafhankelijk”

Tholen - Marktleider in het Zweedse supermarktlandschap is ICA. Afhankelijk van de berekening komt het marktaandeel tussen de 40 en 48 procent uit. Het concept van de Zweedse keten is uniek. Hoewel er drie formules met het merk ICA naar buiten treden, zijn alle winkels in handen van de winkelmanager. "Alle filialen worden gedraaid door onafhankelijke winkeleigenaren. De sleutel tot ons succes is hun samenwerking en de mogelijkheid om diversiteit en lokale aanpassingen te combineren met schaalgrootte," vertelt Maria Wieloch, senior Category Manager Fruit and Vegetables. "De winkeleigenaar heeft veel vrijheid en is vrij om in te kopen waar hij wil. Dat is uniek aan ICA."

Het concept ontstond ongeveer 100 jaar geleden toen een winkeleigenaar samenwerking zocht met winkeliers in de regio. Een eeuw later zijn er vier supermarkformules die ICA in de naam gebruiken. ICA Kvantum heeft een focus op verse producten en bevind zich bovenaan het segment. ICA Supermarket en Maxi ICA zijn een supermarkt en hypermarktformule. Tot slot zijn er de kleinere Ica Nara supermarkten, die vooral te vinden zijn in stadscentra, wijken en op het platteland. "In het grensgebied met Noorwegen zien we ook veel Noorse consumenten in onze winkels. De prijzen in Noorwegen zijn veel hoger," legt Maria uit.

Volledige geautomatiseerd DC
ICA bevoorraadt de winkels voornamelijk vanuit vier DC's. Eén van de twee grootste staat in Helsingborg. Het complete distributiecentrum heeft een oppervlakte van 105.000 vierkante meter. Jaarlijks worden er ongeveer 2,5 miljoen dozen verwerkt. Een groot deel daarvan gebeurt volledig geautomatiseerd. Het grootste deel van de bestellingen wordt op rolcontainers geplaatst.

Op de vestiging in Helsingborg werken zo'n 1.000 medewerkers in drie ploegen, 24 uur per dag. Vanwege de hoge arbeidskosten en de moeite om voldoende personeel te vinden zijn veel stappen in het proces geautomatiseerd. Nadat de lege rolcontainers, die terugkomen uit de supermarkten, zijn nagekeken en eventueel gerepareerd brengt een kabelbaan de containers naar de verschillende afdelingen in het DC. Tussen pakweg tien hoge stellingen rijden robots heen en weer die pallets pakken en op een lopende band zetten. Voor een deel van de producten is deze volledige automatisering mogelijk.


Foto: Martin Löf

'Drag and pull' systeem
Iets verderop in het pakhuis is het systeem semiautomatisch. Hier worden de producten op doosniveau verzameld en via een netwerk van lopende banden naar een medewerker gebracht die de dozen per laag op een rolcontainer stapelt. Voor de groenten en fruit worden de orders nog handmatig verzameld en rijden de orderpickers op hun pompwagens tussen de stellingen. "de meeste AGF-producten zijn verpakt in SRS kratten, dus dat kunnen we automatiseren," legt Maria uit. "Voor de zuivel hebben we dat ook gedaan, maar dat systeem is volledig in gebruik voor de zuivel dus is er geen ruimte voor groenten en fruit."  

"We hebben als het ware een drag and pull systeem," vertelt Maria Wieloch, senior Category Manager Fruit and Vegetables. De producten worden aan de achterkant van het distributiecentrum geleverd. In het midden van het pand worden de producten opgeslagen en de orders verzameld. Aan de voorkant vertrekken de vrachtwagens naar de supermarkten. Het middelste deel van het DC valt uiteen in drie delen. Een vrieshuis, een koelhuis en een deel voor droge waar.

Meer informatie:
ICA
Maria Wieloch
maria.wieloch@ica.se
www.icagruppen.se

Publicatiedatum: 25-10-2017
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: