Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Edeka voert lijst Duitse retail aan

De Duitse retail kon haar omzet in 2016 vergeleken met het voorgaande jaar slechts licht verhogen. Zo viel het groeipercentage met 0,8 procent 2,0 procent lager uit dan in het voorgaande jaar. De totale omzet groeide slechts met 1,9 miljard euro naar 237,7 miljard euro, terwijl de foodomzet over het jaar 2016 met bijna 2,6 procent steeg van 191,9 miljard euro (2015) naar 196,9 miljard euro (2016).

Dat blijkt uit het marktonderzoek 'TOP-Firmen Edition 2017', waarin Nielsen Tradedimensions de jaarcijfers over 2016 van de retail in Duitsland publiceert.

De top 5 van bedrijven dekt 73,8 procent van de markt
Edeka voert ook in 2016 de top 5 van bedrijven aan: met een omzet van bijna 54,8 miljard euro kon Edeka haar marktaandeel vergroten naar 23,0 procent. Daarna volgt de Rewe met een omzet van 41,1 miljard euro (+1,9 procent) en daarmee een aandeel van 17,3 procent aan de totale markt. Op de derde plaats staat Schwarz, die met een plus van 3,7 procent een omzet behaalde van 37,4 miljard euro. Aldi en Metro wisselden van plaats. Dit jaar was er bij Aldi sprake van een omzetstijging van 1,6 procent, waarmee Aldi op de vierde plaats terecht kwam en daarmee de Metro inhaalde. De Metro eindigde op de vijfde plaats. Zij kreeg opnieuw te maken met een omzetdaling.
 
Groeitempo van biohandelaren verlangzaamt

De biohandel groeit niet meer zo sterk als in de afgelopen jaren, maar vormt wel nog steeds het sterkst groeiende segment: Dennree staat aan kop met een omzetstijging van 12,1 procent, daarna volgen EBL met een omzetstijging van 9,9 procent, Voll Corner met een omzetstijging van 9,5 procent, Bio Company met een omzetstijging van 8,3 procent en SuperBioMarkt met een omzetstijging van 6,8 procent. De biogroothandelaar Weiling groeide met 5,1 procent en Basic met 1,3 procent. Alleen bij Alnatura lag de omzetgroei met een percentage van 0,2 procent op een laag niveau.

Discounters winnen marktaandelen
Het discountsegment groeide met 3,0 procent in 2016 iets sterker dan in 2015 (2,4 procent). Daarmee was er in het discountsegment sprake van een omzetstijging van bijna 2,3 miljard euro. Het aandeel van de discountomzet aan de totale markt bedraagt daarmee circa 32,9 procent (2015: 29,6 procent).


Publicatiedatum: 25-10-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: