Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: Aldi en Lidl ook populair onder rijkere consumenten

Australië: Aldi neemt meer marktaandeel in
Aldi neemt in Australië steeds meer marktaandeel in, terwijl concurrenten als IGA en Foodland qua marktaandeel achteruitgaan. Dit blijkt uit nieuwe statistieken van marktonderzoeksbureau IBISWorld. Aldi breidt met succes uit in West- en Zuid-Australië. Het marktaandeel van Metcash komt nu neer op 7,5% en dat van Aldi op 8,6%. Een jaar geleden was dit nog respectievelijk 7,2% en 7,9%. (news.com.au)

VK: Aldi en Lidl ook populair onder rijkere consumenten

Uit onderzoek komt naar voren dat ook consumenten met een hoger inkomen boodschappen doen bij de discountketens Aldi en Lidl. Het onderzoeksbureau Mintel geeft in een verslag aan dat 77% van alle huishoudens met een inkomen van £50.000 (€56.000) of meer wel eens producten bij Aldi of Lidl heeft ingekocht. (BBC)

Aldi Nord & Aldi Süd worden lid van World Banana Forum
De Duitse ketens Aldi Nord and Aldi Süd zijn beiden lid geworden van het World Banana Forum (WBF). Dit is een initiatief met als doel om de duurzame en ethisch verantwoorde productie van bananen te bevorderen. Onder de leden van het WBF bevinden zich onder andere telers, vakbonden, importeurs, leveranciers en supermarktketens. "Wij zijn een van de grootste handelaren in bananen ter wereld. Het is daarom belangrijk voor ons om op dit vlak het goede voorbeeld te geven," aldus Rayk Mende van de Aldi Nord Group. (esmmagazine.com)

Carrefour via franchisenemer actief in Kameroen
Carrefour gaat via de franchisenemer CFAO zijn eerste vestigingen openen in Kameroen. CFAO is al voor Carrefour actief in West- en Centraal Afrika en heeft eerder twee vestigingen geopend in Ivoorkust. De eerste winkel in Kameroen bevindt zich in Douala. Een volgende vestiging zal in 2019 worden geopend in de hoofdstad Yaoundé in 2019. Voor 2020 worden er in de twee steden nog eens zo'n zes filialen geopend. (igd.com)

Brazilië: GPA heeft 8,1% meer omzet in derde kwartaal

De Braziliaanse retailer Grupo Pão de Açúcar (GPA) had in zijn derde kwartaal een toename in netto omzet van 8,1% tot BRL 10,9 miljard (€2,92 miljard). De like-for-like-omzet steeg in diezelfde periode jaar op jaar met 3,3%. De omzetstijging kwam met name tot stand door de goede resultaten bij het merk Assaí Atacarejo. De netto omzet van het Assaí-segment steeg dankzij nieuwe winkels met 25,2% tot BRL 4,68 miljard (€1,25 miljard), terwijl de like-for-like-omzet met 7,7% toenam. (esmmagazine.com)

X5 Retail verkoopt Perekrestok Express-vestigingen in Moskou

De Russische retailgroep X5 Retail is van plan om zijn in Moskou gevestigde buurtwinkels onder het merk Perekrestok Express van de hand te doen. De winkels onder het Perekrestok Express-merk genereren minder dan 1% van de totale omzet van X5 Retail. De groep is nu van plan om zich meer te focussen op de drie belangrijkste formats van X5, te weten de buurtwinkels van Pyaterochka, de supermarktketen Perekrestok en de Karusel-hypermarkten. (esmmagazine.com)

Britse inflatie op hoogste punt sinds vijf jaar
In september kwam de Britse inflatie op zijn hoogste punt sinds vijf jaar. Dit blijkt uit statistieken van het Britse nationaal bureau voor de statistieken. De stijgende inflatie kwam met name door de toegenomen prijzen voor voedingsmiddelen en transport. De consumentenprijzen stegen jaar op jaar met 3%, wat het snelste tempo is sinds april 2012. In augustus nam de inflatie toe met 2,9%. (esmmagazine.com)

Australië: Amazon werkt samen met lokale bedrijven

Amazon wil producten van 500 Australische leveranciers in het assortiment opnemen, als de e-commerce-gigant begin 2018 in de Australische supermarktsector van start gaat. Het bedrijf houdt daarom op 13 november een conferentie om met lokale leveranciers in contact te komen. Het evenement wordt bijgewoond door de directieleden Roco Braeuniger en Fabio Bertola. (igd.com)

Sefalana van start in Zuid-Afrika

Sefalana gaat met zijn zakenpartner Unitrade Management Services BWP200 miljoen (€16,2 miljoen) investeren om in Zuid-Afrika uit te breiden. Het geld wordt gebruikt om een aantal supermarkten en groothandelskanalen over te nemen, die vervolgens in de komende 10 jaar worden gebruikt om de eigen onderneming verder te ontwikkelen. (igd.com)

Duitsland: Lidl geeft voorlichting over fruit

Lidl gaat zijn consumenten voorlichting geven over gezonde voeding. De retailer introduceert daarom een educatief programma dat bij 200 Duitse basisscholen van start gaat. Kinderen leren zo over het belang van groente en fruit in het dagelijks voedingspatroon. Ook worden er tips gegeven over hoe gezonde snacks in het dagelijks leven kunnen worden geïntroduceerd.

Sainsbury's gaat 2.000 banen saneren

Sainsbury's is van plan om 2.000 banen te saneren. De ontslagen vinden plaats om kosten te verminderen. Volgens de keten zullen de ontslagen gevolgen hebben voor zowel het hoofdkantoor als de vestigingen van Sainsbury's. (BBC)

Vietnam: Vincom plant beursgang
Het Vietnamese Vincom Retail JSC, dat financieel ondersteund wordt door Warburg Pincus maakt plannen voor een beursgang waarmee het bedrijf zo'n $680 miljoen (€579 miljoen) wil verkrijgen. De huidige aandeelhouders Warburg Pincus en Credit Suisse Group AG bieden 380,2 miljoen aandelen aan voor een prijs van tussen de 37.000 dong tot 40.600 dong (€1,39 tot €1,52) per stuk. (Bloomberg)

VS: Giant Eagle lanceert thuisbezorgdienst in Ohio
De Amerikaanse keten Giant Eagle is begonnen met een thuisbezorgdienst in centraal Ohio. Onder de naam Curbside Express Home Delivery Service kunnen consumenten uit een assortiment van 45.000 producten kiezen, waaronder ook versproducten. (10tv.com)
Publicatiedatum: