Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rockit appelen al in 29 verschillende landen verkrijgbaar

"We verkopen niet alleen appelen maar bouwen aan een wereldmerk"

Dit jaar zijn er veel belangrijke veranderingen voor Rockit appelen geweest, zoals nieuwe investeerders, directieleden en een nieuwe directeur. "Het is een bewogen jaar geweest voor ons bedrijf," legt de nieuwe directeur, Austin Mortimer uit. "Het was tijd om veranderingen binnen het bedrijf door te voeren. De directie en de oprichter van Rockit hadden verschillende ideeën over de koers die het bedrijf moest kiezen. Er werd besloten dat de ene partij de andere uit zou kopen. De aandeelhouders brachten de middelen bijeen om de oprichter door middel van privaat vermogen uit te kopen."


Rockit is altijd al gepromoot als een vernieuwende snackappel zodat hij niet verward wordt met doorsnee appelen. 

"We willen onze positie op de markt duidelijker definiëren. We zien ook mogelijkheden voor ons product via andere verkoopkanalen dan alleen grote retailers of kruideniers. Kleine gemakswinkels bijvoorbeeld en de snackafdeling van kleine supermarkten waar steeds meer schapruimte voor gezonde snackproducten vrij wordt gemaakt. We denken dat onze kokers met twee of drie stuks het prima zullen doen te midden van hardgekookte eieren en mueslirepen. De kokerverpakking benadrukt dat het product klaar voor gebruik is en uiteraard zijn appelen altijd een verantwoorde keuze."

Austin vertelt dat de afzet van verpakkingen met drie, vier en vijf stuks op dit moment het best verkocht worden. Toch doet het bedrijf een proef met een tweestuks-verpakking voor snackautomaten, en met een individuele verpakking voor luchtvaartmaatschappijen en hotels. Austin denkt dat de verpakking van deze kleine appelen mensen het vertrouwen zal geven dat de appel schoon en vers is.

"Rockit wordt momenteel in 9 landen geteeld en we overwegen de mogelijkheid om de appel ook in Zuid-Afrika en Chili te gaan produceren," vertelt Austin. "Men moet kijken welke markten men zou kunnen bedienen met de productie in deze landen, waar de appelen eigenlijk voornamelijk voor de export worden geteeld. Chili exporteert naar de Verenigde Staten en Zuid-Afrika naar Europa. Aangezien we in beide regio's al appelen produceren is er geen dwingende behoefte om in beide landen met de teelt te starten, hoewel Zuid-Afrika wel een snelgroeiende markt is." 

Meeste voor eigen markt
80% van de Rockit appelen wordt binnen de standaardmaten geteeld. Er zijn een aantal maten die de Rockit-bomen voortbrengen. "Het smaakprofiel is ook belangrijk en er bestaan verschillen tussen de diverse teeltgebieden. Deze zijn echter niet onoverkomelijk," vervolgt Austin. "De meeste Rockit appelen worden voor de eigen markt geproduceerd zodat de consument vertrouwd raakt met een stabiel smaakprofiel. Op markten in Azië ligt dit wat anders omdat we hier meerdere bronnen moeten gebruiken om de markt jaarrond te kunnen bedienen. We hopen echter dat we met onze strenge kwaliteitseisen de smaak zo consistent mogelijk kunnen houden."

In Europa en Noord-Amerika heeft het aantal licenties dat uitgegeven is voor de teelt van Rockit appelen en het aantal bomen zijn grens nagenoeg bereikt. In Nieuw-Zeeland is dit niet het geval. Volgens Austin zijn nieuwe investeerders vrij optimistisch over de kansen en er bestaan dan ook plannen om nog flink wat bomen extra aan te planten.

"Het is belangrijk voor Nieuw-Zeeland dat er private investeringen in traditionele bedrijven gedaan worden, zeker in een gewas dat in de tuinbouw bekend staat als risicovol. Investeerders zien dat wij een wereldmerk zijn en niet alleen appelen verkopen. Uiteraard zien ze veel potentieel en hieruit blijkt maar weer dat men aan een basisproduct waarde toe kan voegen."

29 landen
"We weten dat er een markt voor Rockit appelen is omdat we iedere jaar uitverkocht zijn. In 2017 waren onze appelen 10 weken eerder uitverkocht dan ooit tevoren en dat terwijl we een volumestijging van 40% hadden." Rockit appelen liggen in 29 verschillende landen in het winkelschap. De volgende doelmarkt is Japan, waar het bedrijf in 2018 de eerste appelen op de markt hoopt te brengen. 

Zoet en compact
Austin denkt dat de populariteit van de Rockit appel op Aziatische markten te danken is aan de zeer zoete smaak en het compacte formaat van het ras. "Uit de feedback die we ontvangen hebben van ons onderzoek in Japan, waar veel grote appelen op de markt zijn, blijkt dat het land veel alleenstaanden en ouderen telt. Deze mensen hebben geen behoefte aan een grote appel die ze niet helemaal op kunnen. We weten uit ervaring op andere markten ook dat de maat onbelangrijk is omdat de appel rood, zoet en knapperig is. Kleine appelen worden hier zelfs beter geaccepteerd." 

Voor meer informatie:
Austin Mortimer
Rockit Global Limited
Tel: +64 6 878 5664
Email: austin@rockitapple.com
www.rockitapple.com/
Publicatiedatum: