Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Door sterke Chinese concurrentie moet de lat bij knoflook hoog gelegd worden

"De Chinese export heeft de lat op de wereldwijde knofllokmarkt erg hoog gelegd. Het land heeft een grote oogst beschikbaar met goede maten en een hoge kwaliteit en dat alles tegen lage prijzen. De situatie is totaal anders dan vorig jaar toen China niet in staat was grote volumes te leveren, minder grote maten beschikbaar had en zijn marktaandeel zag krimpen. Dit jaar ligt China echter op koers om zijn aandeel op de internationale markt te heroveren," vertelt Byron Machuca van het Peruaanse bedrijf White Lions Foods.

Hij legt uit dat het seizoen moeilijker is dan vorig jaar. "De exportmaten van 5 en 6 waren vorig jaar erg goed voor de handel. Nu China grote volumes grote maten exporteert, krijgen we alleen bestellingen voor maten 7 en 8 binnen. Dit maakt het er niet eenvoudiger op omdat we per hectare maar 30% tot 40% van deze grote maten oogsten."



White Lion Foods heeft een oplossing bedacht voor de kleinere maten. Byron legt uit dat je in moeilijke tijden soms wat creatiever moet zijn. "De kosten om deze kleinere maten naar onze klanten te transporteren zijn uiteraard lager. Bovendien kwamen we op het idee om deze kleinere maten in netverpakking op de Amerikaanse markt te introduceren. We verpakken 4 tot 5 bollen per net waarmee we waarde aan ons product toevoegen. Amerikaanse consumenten zijn eerder geneigd om verpakte dan losse knoflook te kopen."



"Gelukkig beginnen we bijna met het oogsten van onze paarse knoflook. Deze soort wordt hoofdzakelijk naar Mexico geëxporteerd. Alleen de grootste maten worden in één of twee containers naar Australië geëxporteerd. De Australische markt is vrij onbekend met dit type knoflook maar was vorig jaar zeer tevreden over ons product. We hebben dus hoge verwachtingen voor de export van paarse knoflook dit seizoen. We hopen dat deze het teleurstellende witte knoflookseizoen enigszins goed zal maken. Paarse knoflook wordt in een zeer vochtige regio geproduceerd. Hierdoor duurt het drogen wat langer. Ik verwacht dat de export begin november van start zal kunnen gaan," vervolgt Byron. 



Byron vertelt dat de situatie tot november/december onveranderd zal blijven wanneer het Chinese seizoen bijna ten einde loopt. We moeten dit accepteren en proberen ons aan te passen en concurrerend te blijven. Dit is het moment waarop de loyaliteit van klanten belangrijk is. Toch hoort dit bij onze handel. Soms win je en soms verlies je. We hadden zeer goede vooruitzichten voor dit seizoen. In werkelijkheid blijkt het echter niet zo gunstig uit te pakken als verwacht."



Voor meer informatie:
Byron Machuca
White Lion Foods
Peru
T: (51) 9873 93772
E: byron@whitelionfoods.com
www.whitelionfoods.com
Publicatiedatum: