Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ieder product zijn band

"We zijn al jaren actief in de AGF-sector en vervaardigen verpakkingen die aan diverse functionele eisen voldoen. Verpakkingen dienen ter bescherming, werken als barrière, kunnen hersluitbaar zijn of nog veel meer kenmerken hebben, afhankelijk van de te verpakken producten die elk hun behoeften en eisen hebben. Om deze reden ontwikkelen wij onze oplossingen in overleg met onze klanten," laat Pamela Bianchi van Irplast weten. 





De zoektocht naar innovatieve en duurzame oplossingen was voor Irplast (dat BRC-IoP gecertificeerd is) de aanleiding om Food Contact Tape te ontwikkelen. Dit multifunctionele tape kan de kosten voor verpakkingen met wel 60% tot 70% verlagen. Het product kan niet alleen gebruikt worden om meerdere producten bijeen te houden maar kan ook voorzien worden van de merknaam waardoor traditionele verpakkingen (gesealde punnets of gestanste etiketten) vervangen kunnen worden en de verpakking 15 maal lichter wordt. 

"De AGF-sector, en retailers in het bijzonder, is op zoek naar hoogwaardige, multifunctionele en aantrekkelijke oplossingen die tegelijkertijd duurzaam en redelijk geprijsd zijn. Dit bracht ons op het idee voor Food Contact Tape. Het is een kostenbesparende oplossing waarmee verse AGF van een merknaam kan worden voorzien terwijl de organoleptische eigenschappen van de producten intact blijven."




Deze ontwikkeling komt voort uit de wens van Irplast om effectieve oplossingen te ontwikkelen voor de AGF-sector die voortdurend in ontwikkeling is. "Hoewel er vergelijkbare tapes in de handel zijn, vullen wij een gat op de markt. Geen enkel ander product garandeert dezelfde economische (verpakking, logistiek en transport) en milieubesparingen (minder grondstoffen, geen extra kosten om lijmresten te verwijderen) terwijl het tegelijkertijd de logistiek (minder bulk) en marketing verbetert (mogelijkheid om de merknaam aan te brengen zonder dat er andere materialen nodig zijn)."

Vergeleken met traditionele verpakkingen maakt Food Contact tape het mogelijk tot 96% te besparen op de Conai Eco-Tax, waardoor het eindproduct minder duur wordt. Daarnaast is de verpakking duurzamer en milieuvriendelijker. De kosten voor verwerking en logistiek worden met 80% verlaagd evenals de verpakkingstijd omdat het tape met automatische tapemachines kan worden aangebracht. Het tape was aanvankelijk gecertificeerd voor AGF met schil maar mag inmiddels voor alle voedingsproducten gebruikt worden. 

Dankzij de speciaal ontwikkelde lijm vormt het tape een barrière die vrij is van monomeer, phtalaat en minerale oliën en een migratielimiet van minder dan 10 mg/dm2 garandeert. Daarnaast voorkomt het dat de inkt doordrukt. De faciliteit is BRC-IoP gecertificeerd. Deze internationale certificering garandeert dat gedurende het productieproces de hoogste hygiënestandaarden worden nageleefd die overeenkomen met de Europese regels 1935/2004/EC en 2023/2006/EC voor goede praktijken.



Volgens Bianchi Is Irplast er in geslaagd te innoveren ondanks de crisis door zijn productieprocessen efficiënter te maken en de duurzaamheid te verhogen. De ervaring van Irplast in de productie van tape waren essentieel voor de ontwikkeling van deze oplossing. Dit product maakt onderdeel uit van de bedrijfsstrategie die gericht is op nieuwe marktsectoren door zowel leverancier van moderne technologieën te zijn als gespecialiseerde consultant voor innovatieve en functionele oplossingen.

Vakbeurzen
Irplast neemt aan de grootste internationale vakbeurzen deel. "Om kosten te besparen, testen we momenteel co-marketingoplossingen door samen met onze partner machinefabrikanten aan vakbeurzen deel te nemen. Op deze manier kunnen we onze klanten complete oplossingen aanbieden. We bekijken momenteel de mogelijkheden om ook gezamenlijk deel te nemen aan de komende edities van Macfrut en Fruit Logistica."

Salesmanager Pamela Bianchi zal van 18 tot 20 oktober aanwezig zijn op de vakbeurs Fruit Attraction. Bel +39 335 7356333 om een afspraak te maken of mail naar p.bianchi@irplast.com.

Publicatiedatum: