Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Fredrik Pettersson, Dole Fresh Cuts:

“Je kunt geen nee verkopen aan klanten”

Tholen – Het zijn vooral slamixen en babyleaves die het convenienceschap in de Scandinavische en Baltische supermarkten vullen als het om het vers gesneden segment gaat. Ook het aantal meters voor de bewerkte producten is beperkt. In vergelijking loopt de markt achter op West-Europese landen loopt de markt achter, erkennen Fredrik Pettersson en Anette Dremo van Dole Fresh Cuts in Zweden. De groeicijfers van de laatste jaren gaan echter door het plafond.


Fredrik Pettersson en Anette Dremo van Dole Fresh Cuts in Zweden.

"We hebben niet de ruimte in de winkels om het assortiment te vergroten," vertelt Anette. "Een enkele retailer heeft tien meter gekoelde schapruimte, maar in die koelingen worden ook dressings en kiemgroenten aangeboden." Daarmee is de ruimte die de convenience producten krijgen beperkt. Volgens hen moeten de supermarkten meer investeren in koelingen om de groei in het segment bij te benen. "We breiden ons assortiment uit, maar de ruimte in het schap is momenteel beperkt," voegt Fredrik toe.



Zo lang mogelijk en zoveel mogelijk lokaal
In 2005 vermarktte Dole Fresh Cut nog 10 miljoen zakken gesneden groenten per jaar. Dit jaar verlaten 58 miljoen zakken de fabriek in de Zweedse stad Helsingborg. De focus van het snijbedrijf ligt op het noorden van Europa: Scandinavië en sinds 2008 de Baltische staten. "De categorie groeit," vertelt Fredrik. "We zien de markt in Finland snel groeien en ook de Baltische staten doen het goed, ondanks dat we daar nog niet aan de food service leveren. De Deense consument is redelijk conservatief, maar dat lijkt te veranderen." Dat de markt groeit, is ook te zien aan het aantal bedrijven in de sector. In 2005 waren er twee bedrijven die zich toelegden op de bewerkte producten, tegenwoordig zijn er vier productielocaties.



De slasoorten worden zoveel mogelijk lokaal ingekocht, maar het seizoen is kort: van mei tot oktober. "We zitten nu midden in de omschakeling naar de import," legt Anette uit. Spanje, Italië en Frankrijk nemen tijdens de wintermaanden de markt over. "We willen zo lang mogelijk en zoveel mogelijk lokaal inkopen," vervolgt Anette.

Aardverschuiving met gewassen baby leaves
"Begin van het jaar was heel slecht. We hebben zelfs ijsbergsla en romaanse sla uit de Verenigde Staten geïmporteerd vanwege het slechte weer in Zuid-Europa," vertelt Fredrik. Tijdens die vier weken durende crisis kreeg het bedrijf ook telefoontjes uit Duitsland van bedrijven die wisten dat Dole Fresh Cuts de sla invloog. De transportkosten in deze periode lagen hoog, maar "je kunt geen nee verkopen aan de grote hamburgerketens," illustreert Fredrik. "We hebben een belofte gedaan aan onze klanten dat we altijd leveren."

Sinds de start in 2001 heeft Dole de gewassen babyleaves in het assortiment, maar pas toen een grote supermarktketen overstapte van ongewassen naar gewassen babyleaves, dat dit product een vlucht nam. Deze omwenteling veroorzaakte een aardverschuiving in die markt. "Het begon met één keten die overstapte," vertelt Fredrik. "De markt groeide in zeer korte tijd met veertig procent. Dat was een grote verandering." Het assortiment van Dole telt 20 producten, waarvan 10 biologisch. "De laatste jaren waren de producten die we introduceerden innovaties of biologisch," vertelt Anette. Onder andere producten met kool en boerenkool werden de afgelopen jaren geïntroduceerd.

Ademende verpakkingen
Vanuit Spanje zijn de groenten vier tot vijf dagen onderweg. Om de kwaliteit van de producten te garanderen is het essentieel dat de koudeketen tussen de twee en vier graden Celsius blijft. "We werken alleen met contracttelers en we evalueren elk transport," legt Fredrik uit. "Dat koppelen we terug naar de teler. Verder bezoeken onze eigen kwaliteitscontroleurs en inkopers regelmatig de telers in Spanje."
De producten die de fabriek verlaten worden verpakt in verschillende soorten verpakkingen die de houdbaarheid van het product op tien dagen zet. "We verpakken veel onder een lage zuurstofgraad en elk product heeft een eigen verpakking, afhankelijk van hoe het product zich gedraagt," legt Anette uit.

In de supermarkten is de ruimte voor de bewerkte producten beperkt. "We moeten veel investeren voor meer bekendheid," vertelt Fredrik. "We doen instore promoties, maar ook via social media promoten we het segment." Daarnaast worden nieuwe producten geïntroduceerd. Het ene heeft meer succes dan het andere, maar daarmee wordt wel de aandacht van consumenten getrokken.
"Huismerken worden steeds groter in alle landen waar we leveren."



"Met de juicy rings waren we te vroeg," vertelt Anette. Het idee was eenvoudig: een verpakking met groenten, voeg appelsap en kruiden toe en maak er in de blender een smoothie van. Toch nam het geen vlucht. "Het is lastig om consumenten te onderwijzen hoe ze een product kunnen gebruiken," weet Fredrik. Het idee doet het echter goed in de smoothiebars en op festivals. Wat wel een succes werd in de Zweedse retail zijn de saladebars waar consumenten zelf een salade kunnen samenstellen.

Meer informatie:
Dole Fresh Cuts
Fredrik Pettersson
Fredrik.pettersson@saba.se

Anette Dremo
Anette.dremo@saba.se

Publicatiedatum: 16-10-2017
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: