Nieuwe online-supermarkt van de toekomst start in Bremen
Met deze centrale vraag heeft het bedrijf 'Enso eCommerce GmbH' uit Bremen zich samen met 'Kantar TNS' een jaar lang beziggehouden. Er is een concept ontstaan voor de online-supermarkt van de toekomst, die zeven miljoen Duitse huishoudens graag voor een online-aankoop uit zouden willen proberen. Nu gaat het bevestigde concept voor de online-supermarkt myEnso (www.myenso.de) in de realiseringsfase. In Bremen worden sinds begin oktober de eerste testklanten beleverd.
Bij myEnso zullen van begin af aan de consumenten meedoen en het concept vormgeven. Daarom worden er in de Hanzestad nu 2.000 inwoners als pionier gezocht (www.myenso.de/pionier). Zij kunnen de online-marktplaats testen, producten uitproberen en hun wensen uiten. Later in het jaar volgen ook Hamburg en Hannover als testmarkten. In het voorjaar van 2018 begint dan de landelijke rollout van myEnso met een assortiment van in totaal 100.000 producten - bestaande uit een basisassortiment, lokale producten en speciale producten. Daarmee is myEnso het centrale punt voor alle levensmiddelproducten.
Met myEnso zetten Norbert Hegmann (44) en Thorsten Bausch (55) als oprichters en investeerders in op een concept dat klanten en producenten weer in een directe dialoog brengt. "De inkoopcondities van de handel bepalen tegenwoordig overwegend wat we consumeren. Wij willen dat de consument weer bepaald wat er te kopen valt. Dat is ook in het belang van de producent, die via myEnso voor het eerst een directe toegang tot de consumenten krijgt en zo veel kan leren", legt Norbert Hegmann uit.
"We hebben een jaar lang naar de mensen geluisterd en daaruit beslissende verbeteringen voor de online-levensmiddelenhandel afgeleid", vult Thorsten Bausch aan. "De actuele online-supermarkten weerspiegelen vooral de manier waarop de consumenten inkopen willen doen niet goed. De huidige online-supermarkten zijn slechts productcatalogussen, ze bieden geen enkele inspiratie en inkoopbeleving", weet Thorsten.
Dit wil en kan myEnso veranderen. Om het concept te testen werd er tot nu toe meer dan 1,5 miljoen euro in marktonderzoek geïnvesteerd. De 100% focus op de klant moet de doorbraak vormen voor de online-levensmiddelenhandel in Duitsland. Een centraal element van het myEnso-concept is daarom de 'wish-knop'. "We zullen iedere maand samen met de producenten en de klanten productideeën testen en deze bij voldoende bevestiging door de klanten in het assortiment opnemen", zegt Thorsten. Bij 1.000 likes belanden producten dan daadwerkelijk in het assortiment.
Investeerders van myEnso zijn de twee oprichters evenals talrijke industrie- en logistiekpartners, die het concept door middel van individuele partnerovereenkomsten ondersteunen.