Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




DP Londen Gateway wordt belangrijke Britse importhaven

De SH Pratt Group, beter bekend om de import en het rijpen van bananen, staat op het punt om een heel nieuwe tak te starten bij DP World London Gateway. Het bedrijf heeft er 10.000 m2 gehuurd aan multi-temperatuur vries- en koelruimtes, pakstations en rijpcellen. Het nieuwe bedrijf krijgt de naam 'Halo'.

Ondanks het feit dat het slechts drie jaar geleden geopend is, is DP World London Gateway, een volledig ge´ntegreerde logistieke faciliteit, inmiddels de op twee na grootste containerterminal van Groot-BrittanniŰ, met een eigen treinstation en het grootste logistieke park in Europa. Het is eigendom van en wordt geŰxploiteerd door havenoperator en logistiek bedrijf DP World uit Dubai.

"Het is al de grootste gekoelde containerhaven in Groot-BrittanniŰ: 85% van alle koelcontainers van het zuidelijk halfrond komt hier aan," aldus Gavin Knight, Managing Director van Halo. "De haven en de faciliteiten daar worden al gebruikt door alle grote rederijen. Er zijn momenteel drie aanlegplaatsen in gebruik, maar in de toekomst moeten het er zes worden. Elk van deze ligplaatsen is geschikt voor de enorme containerschepen die overal vandaan komen en ze zullen ook de nog grotere schepen van de toekomst kunnen accommoderen."

Andere Britse havens hebben hun beperkingen. Sommige hebben niet de capaciteit om grotere schepen binnen te laten of hebben de ruimte niet om te groeien of uit te breiden. Andere havens hebben last van de getijden of worden gedwongen te sluiten wanneer het weer verslechtert.

Direct naast de haven bevindt zich het DP World London Gateway Logistics Park. Dit is waar Halo zich bevindt. Het logistieke park heeft toestemming om nog met 930.000 m▓ uit te breiden. Op dit moment is er al een perceel van 46.500 m2 ontwikkeld en er zijn plannen voor nog eens hetzelfde oppervlak. Hieronder ook het Halo-project, dat zal opereren vanuit een multi-temperatuurcentrum met gekoelde en vriesruimtes, pakstations en rijpingskamers: in totaal 10.000 m2.

De bouw van het Halo-project begint in januari 2018 en moet tegen het einde van de zomer volop aan de gang zijn. Het Halo-project zal volgens Gavin een enorme kostenbesparing opleveren door de lagere transportkosten en een veel kleinere CO2-voetafdruk.

"Volgend jaar zal Londen Gateway de belangrijkste Britse haven zijn voor producten uit het zuidelijk halfrond. DP World London Gateway zal duizenden gekoelde containers uit het zuidelijke halfrond afhandelen. Door deze haven en het bijbehorende logistieke centrum te benutten, besparen we meer dan 30 miljoen transportkilometers over de weg," aldus Gavin. "Het wordt een besparing van meer dan 50 miljoen pond (56 miljoen euro), puur door minder transport naar het binnenland. Door de producten rechtstreeks hierheen te brengen neemt het aantal kilometers aanzienlijk af. Wij zullen hier alles doen wat nodig is, zoals het verpakken, verwerken en de rijping. En vervolgens wordt alles verder vervoerd naar consumenten overal in het Verenigd Koninkrijk. "

Het logistieke park ligt op slechts 13 km van de M25, en de A13 -die de haven verbindt met de M25- is vrijwel altijd filevrij. Dit is het gevolg van extra investeringen in het wegennet door de eigenaars van het havencomplex.
Andere bedrijven zagen de voordelen van het park ook al snel. UPS heeft er al voor 110 miljoen pond (123 miljoen euro) ge´nvesteerd en alle grote rederijen varen al op Londen Gateway.
 
Voor meer informatie:
Gavin Knight
Halo
Tel: +44 7825 862 465
gavinknight@SHPratt.com

Publicatiedatum: 16-10-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: