Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Voedsel weggooien? Twisted Jams redt groenten en fruit

"We waren bang dat barcodes een gigantisch gedoe zou zijn. Dat valt mee"
Twisted Jams maakt bijzondere jams en redt daarmee gelijk groenten en fruit uit de kliko. Uitermate geschikt voor in het kerstpakket van grote klanten, zo'n duurzaam potje jam. Wel moet er dan een barcode op. ,,Geen probleem, het opent deuren naar grotere opdrachten.''



De geur van gekookte uien komt je tegemoet bij het betreden van de productieruimte van het bedrijf Twisted Jams in Utrecht. Angela Vlot (de creatieve kok) en Mirjam van der Werff (het zakelijk brein) hebben de dag ervoor 70 kilo uien verwerkt in hun uienrelish, een van de producten die het hardst lopen. "Het is hartig en combineert goed, lekker bij vlees, kaas of op tosti's en natuurlijk ook bij echte Utrechtse Vockingworst.''

Het duo legt zich toe op het maken van jams en chutneys van groenten en fruit, in de meest bijzondere smaakcombinaties. In een stellingkast staan rijen met potjes peer-vanille, frambozen-basilicum, spicy tomaten, paprikajam, druiven-thijmgelei, en wat al niet meer. Ook wordt geregeld fruit gecombineerd met whisky of ander geestverruimend vocht. "We proberen creatief te zijn met smaken en daardoor ook consumenten te laten nadenken over hun eten en wat ze daarmee kunnen.''

'In de horeca wordt belachelijk veel eten weggegooid'
Twisted Jams ontstond twee jaar geleden toen Angela en Mirjam, toen nog werkzaam in de horeca, iets voor zichzelf wilden beginnen. Maar wat? "We zagen in ons werk dat er echt belachelijk veel eten onaangeroerd de kliko in gaat. Daar wilden we iets mee. Groenten en fruit waar een smetje op zit, of een vreemde vorm heeft (kromme komkommers, vervormde paprika's) kunnen vanwege allerlei regeltjes kennelijk niet meer worden verkocht. Wij kunnen die producten juist goed gebruiken.''

Die komen van boeren en groentehandelaren. Aangezien de aanvoer van groenten en fruit nooit is te voorspellen, is het assortiment steeds anders. Per maand vinden 150 literpotten en 1200 tot 1500 kleine potjes hun weg naar horeca, restaurants en consument. ,,En de vraag groeit. We staan nu drie dagen per week in de keuken, dinsdag pakken we de bestellingen in en donderdag gaan die de deur uit.'' 'Jampotten moeten scanbaar zijn voor de kerstpakketten van een grote klant'

Barcode op onze potjes
Intussen is de zomervakantie voorbij en vallen de blaadjes van de bomen en dus kijken Mirjam en Angela alweer uit naar de feestdagen. ,,Onze jams zijn heel populair in kerstpakketten. Er heeft zich bovendien een grote klant gemeld, die onze jams in hun duurzame kerstpakket wil. Maar daarvoor moeten alle producten wel scanbaar zijn, vanwege hun logistiek. Dus moeten er barcodes op onze potjes. Via een bevriende ondernemer kwamen we bij GS1 Nederland terecht.''

"Even waren we bang dat dat een gigantisch gedoe zou zijn, maar dat valt mee. We hadden binnen een dag het barcodepakket geregeld en met het stappenplan kun je zien wat je allemaal moet doen. Het kan niet mislukken. Het is gewoon een kwestie van een paar barcodes printen en plakken maar. Het biedt ons bovendien de kans vaker een samenwerking aan te gaan met klanten. Het opent deuren naar grotere opdrachten. Maar we streven niet naar verkoop via bijvoorbeeld Bol.com. Ons doel is om te leveren aan horeca en winkels.''

'We hebben straks extra handen nodig en een groter pand'
Ondank het grote succes van hun producten, doen de dames nog steeds alles zelf. Kilo's groenten en fruit schillen op een dag hoort daar bij. Ze denken al wel na over uitbreiding van hun onderneming. ,,We hebben straks wel extra handen nodig. En we kijken ook naar een ander pand. Want hoe meer groenten en fruit we kunnen redden, hoe beter. Het succes zit 'm in de verhoogde aandacht voor ambachtelijk gemaakte producten. Mensen willen weten waar hun eten vandaan komt. Ons verhaal is dus goed en de smaken zijn te gek!

Bron: GSq
Publicatiedatum: