Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Koelwagons denderen van Valencia naar Rotterdam

Een trein met koelwagons zal volgend jaar in januari tussen Valencia in Spanje en Rotterdam in Nederland gaan rijden. De trein zou eigenlijk al in november 2017 klaar zijn met routes tot aan Keulen in Duitsland.

Fred Lessing, de manager van de collectieve transportgroep Cool Rail, maakte het aangepaste plan bekend tijdens het Spoorcongres in het Nederlandse Tiel vorige maand.

Twee treinen met koelwagons zullen elke week een 48-uur durende rit gaan maken tussen twee Europese steden. Keulen is nog steeds een bestemming voor versproducten. Barcelona kan ook een bestemming worden als daar genoeg vraag voor is. De treinen zullen volgeladen zijn met 42 containers van 13 meter.

Het grootste deel van de lading die wordt vervoerd tussen Spanje en Noord-West-Europa bestaat uit gekoelde voeding zoals groenten en fruit. Elk jaar gaan 100.000 containers vanuit Valencia naar Duitsland en daarmee is Duitsland de grootste markt. Er worden 60.000 containers geleverd aan het Verenigd Koninkrijk en 44.000 aan Nederland. Voornamelijk sinaasappels en mandarijnen worden in grote hoeveelheden vervoerd, want zij beslaan respectievelijk 45 en 42 procent van alle gekoelde vracht op deze route.

Er is lang geen spoorverbinding geweest die deze markten voor groenten en fruit verbindt, waardoor Cool Rail het idee kreeg om te onderzoeken of een vrachttrein mogelijk is op deze route. Nadat de Nederlandse groothandelaar in groenten- en fruit, Bakker Barendrecht, en herbruikbare verpakkingsspecialist, Euro Pool System (EPS), begonnen met het project heeft een groep transporteurs en belanghebbenden gewerkt aan de treindienst sinds oktober 2016.

"De 4.032 vrachtwagens die nu elk jaar op elke weg rijden kunnen worden vervangen door 100 volgeladen heen- en terugritten per trein. Dit kan worden uitgebreid naar 250 na een jaar, wat een vermindering in CO2-uitstoot van zeventig tot negentig procent zou betekenen," vertelde Lessing.


Publicatiedatum: 11-10-2017

 



 

Reacties:


Het is maar hoe je bekijkt
als ledig fust ook als volle lading
wordt gerekend en ook betaald
door de verlader dan is genoeg lading geen probleem, alls het ledig fust
voor minder als een appel en een ei
terug moet, dan is dat ei en appel
weinig winstgevend voor een wegvervoerder, wellicht de reden dat het n7u over het spoor gaat, anders hebben ze niet genoeg containers terug om de dienst voort te zetten.
anker, berkenwoude (email) - 12-10-2017 22:27:41


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: