Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Eerste Griekse kiwi's beschikbaar

Griekse kiwi's zijn inmiddels verkrijgbaar in Italië. Het fruit is verpakt in kartonnen dozen en verdeeld in twee categorieën. Het suikergehalte is nog niet gemeten, maar de kiwi's waren houtachtig en nog niet klaar voor consumptie. De prijzen schommelden tussen 1,60 en 2 euro per kilo, afhankelijk van de kwaliteit.



Kiwiteelt wordt steeds populairder in Griekenland, ook al worden er sinds 2016 niet meer zo veel nieuwe boomgaarden geplant. Op dit moment betreft het naar schatting 9.000 hectare. Voor 2017 wordt de oogst geschat op ongeveer 185.000 ton; 15% meer dan het afgelopen seizoen.



Een flink deel van de Griekse productie wordt nog steeds geëxporteerd, ook omdat de binnenlandse markt slechts kleine hoeveelheden opneemt (minder dan 15.000 ton per jaar).

Het probleem blijft hetzelfde: wat is het voordeel van het op de markt brengen van fruit van het noordelijk halfrond dat niet perfect rijp is (al is het een vroeg, groen ras)? Het moet echter benadrukt worden dat er het hele jaar door vraag is naar kiwi's en er periodes zoals deze zijn wanneer er geen producten van het zuidelijke halfrond meer beschikbaar zijn (of de kwaliteit daarvan niet goed genoeg is) en die van het noordelijk halfrond er nog niet zijn.

"De telers nemen geen verantwoording. Er is alleen maar speculatie. Men kijkt naar de winstmarges zonder te letten op kwaliteit. Sommige telers maakt het niet uit hoe de consument reageert of dat de consumptie kan dalen. Als er genoeg vraag is, hebben ze de moed niet om te zeggen dat het nog te vroeg is. En daarom oogsten ze maar, omdat ze bang zijn om klanten te verliezen. Maar het feit is dat de klant moeten worden geïnformeerd en niet koste wat kost altijd moet kunnen krijgen wat hij wil," meent een handelaar uit Noord-Italië.

Publicatiedatum: