Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Publiek private samenwerking om nieuwe markten te betreden

Tholen – Nieuwe markten liggen niet voor het oprapen. Zeker in Afrika is het lastig om voet aan de grond te krijgen. De infrastructuur is niet vergelijkbaar met de Europese en zo zijn er nog een handvol andere hindernissen. Nikolet Zwart van BioLegal pleit voor een privaat publieke samenwerking om deze markten te 'disrupten' waarbij de publieke sector begint en de private sector projecten overneemt om de duurzaamheid te garanderen. "Dat levert een win-win situatie op."

Het klassieke beeld van ontwikkelingssamenwerking is een zak geld geven aan de meso-sector, zoals kamers van koophandel, universiteiten, bibliotheken en dergelijke, die het geld besteden in de 'bottom of the pyramid.' "Tegenwoordig wordt de macrosector er ook bij betrokken. Dat gebeurde voorheen niet," legt Nikolet uit. "De publiek private samenwerking wordt gebruikt als een soort toverformule voor heel veel sectoren. Het is mijn idee dat dit publiek geld gebruikt kan worden om iets te veranderen dat goed is voor de bevolking en door de participatie van de private sector wordt een project duurzaam. Zodat het project niet stopt als het geld op is, maar verder gaat omdat het door de private sector wordt omarmd. Dat is een win-win situatie," vervolgt Nikolet.

Afrika onontgonnen gebied
Van oorsprong waren ontwikkelingssamenwerking en handel twee aparte werelden, al is in Nederland de handel als ontwikkelingssamenwerking steeds belangrijker geworden. "Wat we nu zien is dat er vanuit de private sector gekeken wordt om telers te versterken door bijvoorbeeld training te geven of telers onder te brengen in coöperaties. Dat kun je versterken door dit te digitaliseren." Met een achtergrond als jurist in de agrisector is Nikolet bekend met de kansen die dit model biedt, waarbij het geld besteed wordt aan sociale entrepreneurs die samenwerken met lokale partners. Op die manier wordt vanaf het begin de 'bottom of the pyramid' er bij betrokken. "Daarmee creëer je een bottom-up markt waardoor deze markt aantrekkelijk wordt voor bedrijven."

De Europese en Amerikaanse markt zijn redelijk verzadigd, terwijl in Afrika de markt nog open is. "De Afrikaanse markt is nog heel erg nieuw en onontgonnen, eigenlijk alle grote spelers in de agribusiness zijn bezig om te kijken hoe ze stappen kunnen zetten in Afrika," legt Nikolet uit. "Als we de knowhow van de grote bedrijven koppelen aan de bedrijven in Afrika, dan is dat een win-win waarmee je nieuwe markten kunt creëren." Volgens de bottom of the pyramid theorie kunnen bedrijven geld verdienen aan de mensen aan de onderkant van de piramide, als de producten daar maar op aangepast worden. De miljarden mensen die van een dollar per dag leven, vertegenwoordigen samen een groot bedrag.

Datasharing belangrijk
Het gebruik van satelliet data is nieuw voor de agribusiness, weet Nikolet. "Er zijn veel toepassingen die nu ontwikkeld worden door de NASA en de ESA waarvan de sector nog niet inziet dat ze nuttig kunnen zijn om in te zetten bij contracttelers in Afrika." Precisielandbouw is hier een voorbeeld van, maar er zijn andere toepassingen. "De sector bestaat uit een beperkt aantal schakels. Door de telers extra kennis te geven, kan de productie omhoog en satellietdata kan daar bij helpen. De grote gevestigde bedrijven gebruiken deze technieken al wel, maar de kleinere spelers nog niet."

Intellectueel eigendom speelt in Europa een belangrijke rol, maar in Afrika ligt dat net anders, betoogt Nikolet. "De markt ligt daar nog open en het hangt er vanaf of je samenwerkt aan datasharing of dat je echt in de kaarten laat kijken." Overigens gaat het ook niet om echte onderzoeksresultaten die gedeeld worden, maar bijvoorbeeld data over telers, de locatie van die bedrijven, productie en areaal. "Zodat een teler zich ook meer transparant op een website kan aanbieden bijvoorbeeld," vervolgt Nikolet. "Veel infrastructuur is er nog helemaal niet in nieuwe markten. Vroeger kon je dat top down doen, maar in Afrika is dat een hele andere manier van doen."



De ontwikkeling in Afrika staat niet stil. Digitalisering gaat in sneltrein vaart. "Het gaat heel snel, de telefoon is een belangrijke levensbehoefte in Afrika," weet Nikolet. Informatie of betaling via sms zijn populair en er worden snel stappen gezet richting de smartphone. Het zijn niet alleen zaadveredelaars die de potentie hiervan inzien, maar ook andere bedrijven in de bewerkte AGF en verse AGF-handel zien de kansen. Een voorbeeld is de app CHEETAH die inzage geeft in de transporttijd van een product door de roadblocks en andere hindernissen te vermelden. Volgens Nikolet liggen hier veel kansen waardoor de hele piramide geholpen kan worden.

Meer informatie:
BioLegal
Nikolet Zwart
Nieuwe Zeeweg 46
2201 TK Noordwijk
0031 (0)6 51 111 418
Nikoletzwart@gmail.com
www.biolegal.nl

Publicatiedatum: 10-10-2017
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl