Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Crimson Delight

Nieuw appelras uit Washington wint terrein

Appeltelers in Washington proberen nieuwe rassen op de markt te brengen om gaten in hun seizoen te kunnen vullen en nieuwe smaken en texturen te introduceren. 

John Long van L&M Companies vertelt dat hun Crimson Delight appel bedoeld is om langdurig in het winkelschap aanwezig te zijn. Crimson Delight is eigendom van Apple King en wordt exclusief vermarkt door L&M Companies. "Dit ras werd in de staat Washington ontwikkeld en is een kruising tussen Gala en Splendor. De appel heeft een stevige textuur die lijkt op die van Pink Lady of Jazz maar met een veel zoetere smaak. Crimson Delight is sappig, zoet en smaakvol waardoor wij denken dat dit ras zich van andere nieuwe rassen op de markt zal kunnen onderscheiden," aldus Long.



Laatbloeier
Crimson Delight werd aanvankelijk aangeboden als winterappel maar de productie is in de loop der jaren verbeterd waardoor ook het seizoen verlengd is. "Het is een laat ras dat goed getransporteerd kan worden. "Dit is het derde jaar dat we deze appel produceren," vervolgt Long. "Nu de eerste bomen die we geplant hebben ouder worden, stijgt de productie. Vorig jaar hebben telers in Washington 12.000 dozen Crimson Joy geproduceerd en dit jaar verwachten we dat dit er 20.000 of meer zullen zijn."

"De appel vereist dezelfde aandacht en verzorging als iedere ander ras maar bloeit later. De appel wordt van 15 oktober tot de eerste week van november geplukt, voordat de vorstperiode inzet. We bieden dit ras in eerste instantie als winterappel aan omdat het zo goed te bewaren is en de smaak en zoetheid in januari en februari optimaal zijn. Nu we echter meer ervaring hebben met de teelt van Crimson Delight kunnen we de appel van één november tot en met mei gaan vermarkten."

Hoop op permanente plaats in supermarktschap
Nu de bomen ouder worden en meer fruit produceren, hoopt het bedrijf dat retailers het ras in hun vaste assortiment zullen opnemen. "Eén van de lastigste zaken bij de teelt van een clubras is het vergroten van de zichtbaarheid op de retailmarkt." Long legt uit dat retailers doorgaans 8 tot 10 vaste rassen aanbieden wat het moeilijker maakt om een plaats op deze markt te veroveren. 

"Toch heeft Crimson Joy al goede resultaten opgeleverd," voegt Long toe. "Consumenten die de appel proeven, zijn onder de indruk van de smaak. Ze zijn bovendien enthousiast over het feit dat we deze appelen inkopen bij kleinschalige familiebedrijven. We moeten ons volume zien te vergroten om retailers vertrouwen te geven in een consistente aanvoer. We verwachten dat de bomen hun volledige productiepotentieel zullen bereiken wanneer zij 5 tot 6 jaar oud zijn. We zullen dan 30.000 tot 40.000 dozen kunnen leveren. Daarnaast wordt het areaal vergroot door nieuwe aanplant waardoor de productie de komende vijf jaar tot een miljoen dozen zal stijgen. Onze focus ligt nu echter op het ontwikkelen van de versmarkt voor Crimson Delight, hoewel we dankzij de goede textuur en het smaakprofiel van het ras ook kansen zien op de markt voor gesneden appelen."

Voor meer informatie:
John Long
L&M Companies
Tel: 509-225-2610

Publicatiedatum: 10-10-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: