Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




CFO Gregory Sanson:

"Bonduelle klaar voor overnames en fusies"

Het Franse Bonduelle presenteerde onlangs de jaarcijfers met een stijgende lijn in omzet, mede dankzij de overname van Ready Pac Foods. In een interview met just-food.com vertelde CFO Grégory Sanson dat het bedrijf klaar is voor meer overnames en fusies.

Volgens de financieel directeur is het "een onderdeel van ons businessmodel." Bonduelle streeft naar een omzet van 3,5 miljard euro in 2025 en het bedrijf ziet het sluiten van deals is de route om dat doel te bereiken. Met de overname van Ready Pac Foods bestaat het bedrijf uit vijf segmenten die elk overnames en fusies als onderdeel van de strategie hebben.

"In de route voor deze onderdelen staat externe groei op de agenda," aldus Grégory. "Omdat we zo'n grote overname als Ready Pac Foods gedaan hebben, betekent dat niet dat we vanuit een operationeel standpunt we geen overnames kunnen doen in andere segmenten."

Volgens de CFO heeft het bedrijf ook de middelen om nog een keer te groeien door een overname. "De andere vraag zijn de financiële reserves. Dankzij de sterke resultaten, die we hebben in termen van aangewend kapitaal dit jaar, hebben we tussen de 150 en 200 miljoen euro beschikbaar voor verdere externe groei."

"In dat opzicht zien we veel kansen, maar we zijn selectief. We willen vasthouden aan onze ambitie om wereldwijd de referentie is voor gezond leven door groenteproducten en een focus op labels." Niet verwonderlijk is Grégory terughoudend over mogelijke overnames dit jaar. "Misschien is er een overname," vertelt hij, waarna hij toevoegt. "Het is niet zo dat doordat we Ready Pac Foods overgenomen hebben, we geen overnames meer kunnen doen dit jaar. We zijn er klaar voor, mits we de juiste kandidaat tegenkomen tegen de juiste prijs, wat een heel ander verhaal is."

In welk gebied Bonduelle aan overnames denkt blijft ook vaag, al geeft de financieel directeur wel enkele hints. "We staan open om alle categorieën te overwegen. In Europa is, gezien ons marktaandeel in onze drie segmenten, de ruimte voor overnames erg beperkt, maar we hebben enkele grote merken voor beperkte regio's geselecteerd die interessant kunnen zijn voor Bonduelle. We zijn in sommige landen actief, maar niet in alle technieken. Als ik het moet zeggen zijn we bijvoorbeeld zwak in de Spaanse markt, gezien het potentieel daar. Dat zou een target voor ons kunnen zijn, maar we hebben ook andere targets in Europa."

Daarnaast kan het bedrijf ook groeien in de Amerikaanse markt, geografisch gezien de grootste markt na de overname van Ready Pac Foods. "De focus ligt duidelijk ook op de VS. Dat is het begin van het Bonduelle verhaal, niet alleen in het verssegment, maar ook in andere segmenten," vertelt hij. "We zijn actief in de conserven en diepvries, maar beperkt in de blikgroenten. In diepvries zijn we aanwezig in de foodservice en private label. Dus dat kunnen gebieden zijn voor verdere groei van Bonduelle."

Ondank de uitdagingen die Bonduelle zag in landen als Brazilië en Rusland, zou het bedrijf ook kunnen investeren in opkomende markten. Brazilië heeft economisch twee lastige jaren achter de rug, maar in de officiële bnp-cijfers is de recessie in het tweede kwartaal van dit jaar gestopt. Ook de Russische economie herstelde zich, over het tweede kwartaal steeg het bnp, al bleef de groei van de lonen beperkt. Bonduelle heeft een aanzienlijk aandeel in de Russische blikgroentemarkt (50%) en het land is "één van de meest winstgevende gebieden die we in ons portfolio hebben." Daarnaast noemt Grégory het diepvriessegment als een markt waar het bedrijf nog kan groeien. "Vandaag of morgen zullen we in de Russische diepvriesmarkt actief zijn."

"Natuurlijk zien we een uitdagend milieu in opkomende markten, maar we kijken vooruit naar de komende 20 jaar. Sommige opkomende markten in Oost-Europa kunnen ook interessant zijn. In Zuid-Amerika, waar we alleen in Brazilië actief zijn op dit moment, zien we ook veel landen waar we nog geen voet aan de grond hebben."

"Je ziet, er zijn veel segmenten en markten waar we kunnen groeien. Azië heeft geen topprioriteit vanwege de consumptiestructuur, die vooral gericht is op verse groenten en niet op bewerkte groenten."


Publicatiedatum: 9-10-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: