Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Waitrose breidt maaltijdboxen uit

Auchan lanceert nieuwe winkelformule

Tesco-directeur: Voormalig directeur vergist zich over Brexit
Justin King, voormalig directeur van Sainsbury, vertelde onlangs dat de Brexit zou leiden tot hogere prijzen, minder keuze en lagere kwaliteit in supermarkten. Tesco-directeur Dave Lewis laat echter weten dat het Britse vertrek uit de EU geen gevolgen zal hebben op het aanbod of de kwaliteit maar dat de prijzen wel onder druk kunnen staan. Lewis denkt dat in het geval er geen akkoorden gesloten worden en er importheffingen zijn, dit zijn weerslag op de voedselprijzen zal hebben. 

EU: Amazon moet achterstallige belasting betalen
De Europese Unie heeft Amazon een belastingaanslag voorgeschoteld. De internetreus moet €250 miljoen plus rente betalen aan Luxemburg. Dit heeft de Europese Commissie vorige week woensdag besloten omdat de retailer illegale belastingvoordelen zou hebben genoten. (chainstoreage.com)

VK: Waitrose breidt 'Cook Well' receptenbox uit
De Britse retailer Waitrose heeft zijn Cook Well assortiment uitgebreid. Cook Well klanten krijgen een maaltijdbox met verse ingrediënten thuisbezorgd. Als onderdeel van het uitbreidingsplan zijn er nu 60 nieuwe gerechten aan het assortiment toegevoegd. 
(esmmagazine.com)

Franse retailer Auchan lanceert nieuwe winkelformule
De nieuwe formule moet de redding van de hypermarkten worden, zo laat directeur Wilhelm Hubner weten. Intern wordt de formule geen hypermarkt meer genoemd waarmee Hubner wil bereiken dat zijn bedrijf een totaal nieuwe formule zal introduceren. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe deze er uit zal gaan zien. De nieuwe formule zal niet alleen in Frankrijk geïntroduceerd worden maar ook in andere landen waar Auchan sterk aanwezig is. 
(retaildetail.eu)

Ahold Delhaize verkoopt AH Groenplaats aan Spar (Colruyt)
De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) heeft de fusiepartijen gedwongen dertien winkels te verkopen voordat de fusie in België plaats kon vinden, waaronder acht Albert Heijn-winkels en vijf Delhaize-vestigingen. De Albert Heijn aan de Antwerpse Groenplaats, waar eerder geen koper voor gevonden kon worden, is nu ook eindelijk verkocht, zo heeft Ahold Delhaize bekend gemaakt. De winkel is verkocht aan Colruyt, die er een Spar-vestiging van zal maken. (retaildetail.eu)

Choppies plant nieuwe winkels in Afrika
De retailer is van plan om 22 winkels in Afrika te openen om zijn huidige bestand van negen winkels in Kenia verder uit te breiden. In Zuid-Afrika heeft Choppies momenteel 70 winkels. Het komende boekjaar zullen daar nog 12 extra winkels bijkomen. Daarnaast wil Choppies winkels openen in Zambia en Tanzania. In de landen heeft Choppies meer winkels nodig om winstgevend te kunnen blijven. (igd.com)

Noon.com start in de Verenigde Arabische Emiraten
Na een lang geplande lancering is Noon.com in de Verenigde Arabische Emiraten geïntroduceerd. Het zal voor eind oktober live gaan in Saoedi-Arabië. Noon.com. Aanvankelijk zou de webwinkel 20 miljoen producten aanbieden, waaronder een uitgebreid assortiment kruidenierswaren. Het is echter niet bevestigd of dit aantal daadwerkelijk behaald zal worden. (igd.com)

Frankrijk: Franprix breidt uit met Noé' biowinkel-concept
Een toenemend aantal Europese retailers introduceert biowinkels om te kunnen profiteren van de groeiende interesse voor bioproducten. Franprix heeft een nieuw concept gelanceerd, dat gericht is op culinaire, biologische en lokale AGF. Directeur Jean-Paul Mochet legt uit dat het de taak van de retailer is om het publiek een assortiment te bieden waarbij het zeker kan zijn van de herkomst van de producten en kan kiezen voor een bewuster consumptiegedrag. (igd.com)

Italië: Unicoop Tirreno gaat samen met MyFoody strijd tegen voedselverspilling aan
Unicoop Tirreno, dat ruim 100 winkels heeft, is samengegaan met MyFoody dat naar eigen zeggen de consument actief betrekt bij het voorkomen van voedselverspilling. Via een app ontvangen consumenten een notificatie wanneer en waar er producten met korting beschikbaar zijn waarvan de houdbaarheidsdatum bijvoorbeeld bijna verstreken is. Het aanbod wordt realtime bijgewerkt. (igd.com)

Italië: Unicoop Firenze ziet omzet in 2016 met 1,2% stijgen
Unicoop Firenze laat weten dat zijn omzet in 2016 met 1,2% is gegroeid naar €2,37 miljard. De coöperatie groeit harder dan de markt, die in hetzelfde jaar met 0,1% groeide. Unicoop Firenze maakte bekend dat de omzetgroei gerealiseerd werd ondanks dat de prijzen gedurende 2016 met 0,3% werden verlaagd om beter te kunnen concurreren met lokale budgetketens. 
(igd.com)

Frakrijk: Biocoop benoemt nieuwe directeur

De biospecialist heeft Orion Porta benoemd als nieuwe directeur. Porta zal de taak van Gilles Piquet-Pellorce overnemen die sinds 2011 directeur was. Porta is al sinds 2009 bij Biocoop werkzaam. Hij neemt het stokje over in een periode dat er in Frankrijk een concurrentiestrijd is losgebarsten om biologische consumenten binnen te halen. Auchan, Carrefour en Casino hebben winkelconcepten gelanceerd gericht op biologische producten, of zijn van plan om dit te doen, zodat zij direct met Biocoop kunnen concurreren. (igd.com)

Frankrijk: Intermarché gaat Conad huismerk aanbieden

Intermarché is begonnen met het aanbieden van het Italiaanse Conad-huismerk 'Creazioni D'Italia' in zijn Franse winkels. Op de eigen markt verkoopt Conad zijn huismerkassortement onder de merknaam 'Sapori & Dintorni'. (igd.com)

Frankrijk: Leclerc brengt nieuw huismerkassortiment op de markt

Leclerc zal een huismerkassortiment op de markt brengen onder de naam "Grand Crus Agricole" dat bestaat uit premium versproducten. Het assortiment verschijnt eind oktober op de markt. Het winkelend publiek zal de keuze hebben uit 40 kwaliteitsproducten tegen redelijke prijzen, waarvan sommigen een verlaagd suiker- of zoutgehalte hebben. (igd.com)

Polen en Hongarije zetten lokale afzet Tesco onder druk
Tesco's prestaties in Midden-Europa worden getekend door dalende verkoopcijfers op zijn twee grootste markten, Polen en Hongarije, die met €85 miljoen daalden gedurende de eerste helft van 2017-2018. Tesco laat echter weten dat er verbetering geboekt wordt op de Poolse markt dankzij investeringen in het versaanbod en de nadruk op promotie-activiteiten. (igd.com)

VS: Analisten trekken Ahold Delhaize's bod op Kroger in twijfel

Analisten trekken de anonieme tweet waarin gesuggereerd wordt dat Ahold Delhaize een bod wil uitbrengen op de Amikaanse retailgigant Kroger in twijfel. Volgens de betreffende tweet zou Ahold Delhaize adviseurs ingehuurd hebben om een bod voor te bereiden van €27,35 per aandeel. De huidige koers van Kroger ligt op €17 - €18 per aandeel. Klik hier om verder te lezen op esmmagazine.com

Sprouts vergroot voetafdruk met uitbreiding Mid-Atlantic
Sprouts heeft de opening van zijn eerste winkel in de concurrerende Mid-Atlantic regio geopend in de stad Ellicot. Hiermee vergroot Sprouts zijn voetafdruk naar zestien staten. Het bedrijf is met name gericht op het zuidwesten en zuidoosten van de Verenigde Staten. Sprouts heeft eveneens bekend gemaakt dat het in de loopt van 2018 nog eens dertig winkels in Nieuw-Mexico, Arizona, Florida, Californië en Noord-Carolina zal openen. (fooddive.com

VS: Weis Markets breidt distributiecentrum uit
Weis Markets heeft in Milton een distributiecentrum van 19.500 vierkante meter in gebruik genomen. Deze uitbreiding brengt de totale oppervlakte van de faciliteit op ruim 120.000 vierkante meter en biedt extra opslagcapaciteit voor zuivel en diepvriesproducten en zorgt voor een betere stroomlijning van de toeleveringsketen.
(progressivegrocer.com)

Walmart doet proef met bezorging tot in de koelkast

Walmart werkt samen met huisbeveiligings-startup August Home om boodschappen tot bij de klant in de koelkast te kunnen bezorgen. De proef zal in Silicon Valley plaatsvinden. Bezorgmedewerkers krijgen een eenmalige toegangscode waarmee zij bij de klant binnen kunnen, waarna de boodschappen in de koelkast gezet worden. Klanten kunnen via een app meekijken met behulp van een IoT beveiligingscamera. 
Publicatiedatum: