Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Automatisering en convenience centraal tijdens Aspergesymposium 2025

Tholen - De uitdagingen waar telers in de aspergesector voor staan liggen vooral in de prestaties van arbeidskrachten en verkoop. Door software in te zetten en thuisverkoop van geschilde en verpakte asperges is het mogelijk je bedrijfsprestaties te verbeteren. Aceera vroeg twee daarin gespecialiseerde bedrijven om een toelichting en legde daarbij de lat neer in 2025. Het symposium Asperge 2025 vond plaats op Equestrian Centre De Peelbergen een inspirerende omgeving waar de groeiambities enorm zijn.


Deelnemers aan het symposium Asperge 2025

Prestaties werknemers
Maurice Vullers van Soft-Solutions was de eerste spreker. Het bedrijf ontwikkelde GrowPro, oogst- en arbeidsregistratie software voor alle type tuinbouwbedrijven. Er zijn grofweg twee types te onderscheiden, de een betaalt werknemers per hoeveelheid geoogste product (kilogrambedrijven), de ander betaalt werknemers per uur (urenbedrijven). Kilogrambedrijven hoeven zich weinig druk te maken om arbeidsprestaties, voor hen is het belangrijk om in de gaten te houden of de werknemers aan het minimumloon komen. Urenbedrijven kunnen gericht sturen op prestaties wanneer ze gewerkte uren koppelen aan verwerkte kilogrammen. "Zonder veel middelen in te zetten is het mogelijk om de prestaties met 10-20 % te verhogen", vertelt Maurice. "Meer registreren betekent echter een grotere administratieve last." Software kan ondersteunen bij prestatiegericht werken maar de belangrijkste winst ligt bij het krijgen van inzicht en bewustzijn, benadrukte hij.


Roy Schoenmakers van Aceera opent het symposium

Registreren

Registreren levert een veelheid van gegevens op, vervolgens is het belangrijk om op de verzamelde data te sturen. "Hang je een lijst op met de prestaties of ga je het individuele gesprek aan met de werknemers. Kijk je ook naar het oogstmoment, de prestaties van percelen en/of de kwaliteit van het geoogst product... Veel is mogelijk. Er zijn allerlei parameters die bedrijfsprestaties kunnen verbeteren maar telers moeten zelf beslissen wat bij hen past", benadrukt Maurice.


Maurice Vullers van Soft-Solutions sprak over werknemersprestaties

Toekomst

Toekomstige uitdagingen en trends waar telers nu over na moeten denken zijn volgens Maurice: arbeidskrapte en de relatie met kostprijs beheersing (hoe blijf je een aantrekkelijke werkgever), sturen met behulp van live data (direct inzicht in wat er in het veld en aan de verwerkingslijnen gebeurt en daarop kunnen sturen) data realties (welke processen zijn kritisch en wat is aan registratie nodig om deze te beheersen) en de cloud (databeveiliging, mobiel te benaderen en altijd een back-up beschikbaar).


Frank Laenen van het Equestrian Centre de Peelbergen vertelt over de groeiambities van het hippische centrum

Hippische sprong
Tweede spreker was Frank Laenen van het Equestrian Centre de Peelbergen dat in 2015 opende. "Onze ambitie is om op korte termijn te groeien van 17 naar 275 hectare", vertelt hij. Deze grote sprong voorwaarts wil hij waarmaken door vooral buiten de lijntjes te denken, het beste equestrian centrum ter wereld te zijn en andere ondernemers aan zich te binden als sponsor maar ook via endorsementconstructies.
Het paardensportcentrum bedient niet alleen de hippische wereld maar richt zich als evenementen- en vergaderlocatie op een bredere zakelijke markt. Het centrum organiseert zowel wedstrijden voor topsporters en -paarden als voor de lokale maneges. De topsporters, sponsoren en paardenhandelaren krijgen een VIP-behandeling maar ook aan de hardwerkende grooms wordt gedacht. Verder heeft het Equestrian Centrer de Peelbergen een aantal unique selling points, zoals de all-weather bodems, 3 verschillende maneges om in te trainen met een verende bodem en veel daglicht dat ervoor zorgt dat paarden 10 centimeter hoger springen dan op andere locaties. "Dan wil je als handelaar je paarden hier wel laten zien", benadrukt Paul.


Ellen Reinold van Hepro had het over trends in schillen en verpakken

Luisteren

Hekkensluiter was Ellen Reinhold van Hepro. De machinebouwer ontwikkelt aspergeschilmachines voor zowel industriële verwerkers als voor lokale verkopers van asperges (telers, groentewinkels en supermarkten). "Door heel goed naar onze klanten te luisteren kunnen we inspelen op hun behoeften", vertelt Ellen en illustreerde dat door verkoopcijfers. Die laten zien dat machines met nieuwe functionaliteiten zeer gewild zijn op de markt.


Meer omzet door schillen

Verantwoordelijkheid

Consumenten willen graag vers geschilde asperges ,maar ze willen het na aankoop ook kunnen bewaren. Daarom ontwikkelde Hepro naast een schil- ook een  verpakkingsmachine voor de lokale markt. Eigen verkoop van levensmiddelen brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee. "Zowel wij als leverancier als de teler moeten zorgen voor de hygiëne. Schoonmaken kost tijd en wij moeten dat zo makkelijk mogelijk maken, maar het moet wel gebeuren", wees Ellen op de risico's.


Even een break tijdens het symposium

Omzet
Dat het de moeite waarde is om te investeren in apparatuur blijkt uit onderzoek onder telers. Telers die ook geschilde asperges aan huis verkochten realiseerden een omzetstijging van 20 tot 60 %. Verdere verbetering is volgens Ellen mogelijk door ook streekproducten in de winkel aan te bieden en door personalisatie van de productlijn (verpakkingen met sticker of bedrukte bedrijfslogo's).
Andere trends zijn het snijden op verschillende lengtes (fixet cut), fresh cut (oppeppen van oudere asperges door de uitgedroogde onderkant te snijden) en het snijden in kleine (soep)stukken. Nieuw is het schillen van groene asperges, deze hoeven niet geschild te worden maar een verwerker in Peru heeft onlangs een verwerkingslijn voor groene asperges in gebruik genomen.


John Schuurman van de Limgroep sponsorde het symposium


Eric Gerbers (l) en Maurice Vullers van Soft-Solutions, het bedrijf dat oogst- en arbeidsregistratieprogramma GrowPro ontwikkelde. Soft-Solutions was ook sponsor van het symposium


Roger Lenders van accountants en adviesbureau Koenen en Co, sponsor van het symposium


Sponsoren Inge, Peter en Johan (r) Neessen. Neesen is gespecialiseerd in het kweken van aardbei- en aspergeplanten


Christaens Agro Systems is ook sponsor van het symposium, Hans Kalter vertegenwoordigde het bedrijf



Publicatiedatum: 6-10-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: