Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Geen verruiming stijg- en landtijden op vliegvelden

Dijksma: Vrachtvluchten belangrijk, geen extra slots

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu zal geen aanpassing van de capaciteitsdeclaratie - extra slots, de tijdsperiodes waarbinnen vliegtuigen mogen opstijgen of landen op een luchthaven - voor vrachtvluchten accorderen aangezien deze bevoegdheid bij de onafhankelijk slotcoördinator ligt. Dit bleek uit het overleg in de Tweede Kamer, meldt Evofenedex.

Evofenedex heeft samen met TLN, ACN en FNV ingezet op deze maatregelen voor het behoud van vrachtvluchten. Ondanks de toezeggingen van Dijksma maakt Evofenedex zich ernstige zorgen over de ontwikkelingen op korte termijn. Als er voor het huidige winterseizoen géén oplossing wordt gevonden in de tegemoetkoming aan vrachtvluchten, is de schade al geleden en zullen luchtvrachtmaatschappijen voorlopig niet meer terugkeren op luchthaven Schiphol.

Niet-gevlogen slots opnieuw uitgeven
Er is een meerderheid in de Tweede Kamer voor de mogelijkheid om niet-gevlogen slots terug te halen en opnieuw uit te geven ('yielding proces'). Voorheen vervielen deze slots gewoon vanwege slecht weer of annuleringen. De staatssecretaris zei ook aan positief te staan ten opzichte van de 'local rule' waarbij reserveslots met voorrang aan vrachtvluchten worden toebedeeld.

Nadeel van deze maatregelen is dat ze eerst langs een adviesorgaan moeten dat wordt gedomineerd door de passagiersoperatie op Schiphol. De vraag is dus ook of de voorstellen het halen.

Haast geboden
Wel gaf Dijksma aan dat er achter de schermen hard wordt gewerkt aan een oplossing. Volgens evofenedex biedt dit enige hoop. Haast is echter zeker geboden, want eind deze week nemen de luchtvrachtmaatschappijen een beslissing over de toekomst. Vrachtvluchten zullen dan worden verplaatst naar België (Luik/Brussel) en Duitsland (Frankfurt Hahn). Maastricht Aachen Airport is geen optie zo lang niet zwart op wit duidelijk is dat de volledige baanlengte kan worden gebruikt.
Een advies van de Raad van State wordt binnen enkele weken verwacht, echter de luchtvrachtmaatschappijen hebben dan al hun afweging gemaakt voor verplaatsing.

Bron: Evofenedex

Publicatiedatum: 9-10-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: