Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe duurzaam zijn nieuwe appelrassen?

Red Delicious en Macintosch zullen een stapje terug moeten doen om nieuwe rassen zoals SweeTango, Breeze en Jazz de ruimte te geven. Het feit dat de appelsector blijft experimenteren met rassen roept de vraag op waarom dit gebeurt?

"Het heeft alles te maken met wat consumenten verwachten van een appel en wat deze nieuwe rassen te bieden hebben om de vraag naar traditionele rassen te doen dalen," vertelt Miles Kohl van Naches. Smaken verschillen tenslotte, er is keuze uit zoete rassen zoals Ambrosia en Autumn Glory en wat zuurdere rassen zoals Junami en Kanzi. "Consumenten hebben kennis kunnen maken met een smaakervaring die beter is dan die van een aantal rassen die ze al tientallen jaren eten," legt Kohl uit. "Rassen zoals Honeycrisp, Jazz, Envy, Ambrosia hebben voor een betere eetervaring gezorgd dan consumenten gewend waren van de traditionele rassen."


Vers geplukte appelen in bakken bij Allan Bros.

De rol van de teler
Hoewel de smaakvoorkeuren van de consument deze verandering aanjagen, streven telers ook hun eigen belangen na. "Telers, verpakkers en handelaren die betrokken zijn bij de ontwikkeling van nieuwe rassen leggen veel nadruk op het verkrijgen van een consistente eetervaring voor de consument," vervolgt Kohl. "Rassen waarbij die focus er niet is geweest, of ze nu oud of nieuw zijn, zullen het vertrouwen van de steeds veeleisender consument verliezen," voegt hij er aan toe. 


Foto: Allan Bros.

Weg vooruit wordt moeilijk
Tot nu toe werd deze trend in gang gezet het nieuwe ras Honeycrisp, de appel waarmee volgens velen deze nieuwe smaakervaring is begonnen. Vanaf nu zal het echter alleen maar moeilijker worden. "We zullen nieuwe rassen op de markt zien blijven verschijnen," zegt Kohl. Interessant genoeg blijkt uit cijfers van de Washington Apple Commission dat de Red Delicious, ondanks de negatieve prognose, nog altijd 34% van de totale oogst vertegenwoordigt, gevolgd door Gala met 19%. Nieuwere rassen zijn goed voor slechts 3% van de totale productie in de staat. 

"Het zal een steeds grotere uitdaging worden om nieuwe rassen te laten slagen. Men zal iets uniekers te bieden moeten hebben dan wat er tot nu op de markt is," aldus Kohl. 

Voor meer informatie:
Miles Kohl
Allan Bros. Inc.
Tel: +1-(509) 653-2625
miles.kohl@allanbrosfruit.com
www.allanbrosfruit.com
Publicatiedatum: