Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ralph Fischer:

"Binnen drie jaar grote aanvoer avocado's"

Tholen - De opmars van het ready-to-eat fruit is de belangrijkste ontwikkeling in de exotenmarkt, aldus Ralph Fischer van Inter Weichert. Voorheen werd er nog wel eens onrijp fruit aangeboden, wat voor teleurstellingen zorgde bij de consument. Het grootste product in het assortiment van de Duitse importeur is echter de banaan. Volgens Ralph is het vooral een probleem van overaanbod dat de lage prijzen op de bananenmarkt verklaart.

De markt voor fruit als avocado's en mango's is de laatste jaren sterk gegroeid dankzij ready-to-eat. "Er werd fruit aangeboden dat niet rijp was, waardoor consumenten teleurgesteld raakten," vertelt Ralph. "De situatie veranderd en we zien dat ook de prijzen voor deze producten onder druk staan."
Een jaar of twee, drie geleden stapten ook de discounters Aldi en Lidl in de markt voor gerijpte mango's en avocado's. Als gevolg daarvan is de prijs gedaald. "Hoewel er niet altijd perfect fruit aangeboden wordt, helpt het wel om de consumptie van avocado's, mango's en papaja's te vergroten."



De Duitse importeur is gespecialiseerd in bananen, ananas en exoten. Binnen die laatste categorie zijn meloenen, mango's en avocado's de belangrijkste producten. Het bedrijf verhandelt geen Europees product.

Avocado's zijn als MD2
Voor avocado's verwacht Ralph dat de markt in de komende jaren zal stabiliseren. "Het is ook afhankelijk van het ras, iedereen wil de Hass avocado, omdat die het best te rijpen is. De productie loopt nog achter, maar ik denk dat dit in twee tot drie jaar anders zal zijn en er voldoende aanbod zal zijn op de markt." Hij wijst er op dat het vaak om tijdelijke tekorten gaat in de markt, als bijvoorbeeld de Mexicaanse volumes lager uitvallen en Amerikaanse importeurs zoeken naar avocado's. "Het is een soort hype, maar er is potentie voor groei." Ralph vergelijkt het met de opmars van de MD2 of extra zoete ananas enkele jaren geleden. "Die markt is verdubbeld door de MD2."



Dankzij de Formosa papaja is de markt voor dit fruit gegroeid. Daarnaast doen enkele kleinere rassen het goed die beter passen bij de omvang van de huishoudens. "De Formosa is voor veel consumenten te groot. De papaja wordt ook gesneden of gehalveerd aangeboden," weet Ralph.

Europa verlaagt de tarieven voor Ecuadoraanse bananen geleidelijk tot de tarieven op hetzelfde niveau liggen als voor andere landen in Latijns-Amerika. "Dat is bekend en er zijn partijen in de markt die vinden dat dit doorgerekend moet worden in de prijs, maar ik verwacht niet dat het veel effect zal hebben," aldus Ralph Fischer. De dominantie van Ecuador op de bananenmarkt is groot ondanks de hogere importtarieven en dat zal volgens de Duitse importeur niet snel veranderen.



Risico lopen kan geld kosten
"Het is een feit dat veel retailers zoeken naar een eigen import, waardoor de gevestigde merken aan marktaandeel verliezen, maar ik denk dat de trend stagneert," vervolgt Ralph. "Niet alle retailers hebben goede ervaringen met de eigen import. Importeurs nemen een groot deel van het risico voor hun rekening en het is niet eenvoudig om zelf een import op te zetten. Het risico kan veel geld kosten."

Net als in veel andere landen zijn de prijzen voor bananen in de Duitse retail laag, maar Ralph wijst hiervoor niet naar de supermarkten. In veel argumentaties krijgen supermarkten de zwarte piet toegespeeld met het verwijt dat ze de keten onder druk zetten. Ralph wijst op overproductie als het probleem: "De laatste pakweg dertig jaar is er weinig veranderd aan de prijs, maar is het volume drastisch toegenomen. Er zijn veel producenten en handelaren die hun product moeten verkopen. Als er meer aanbod is dan vraag, is er geen balans."



Geen alternatief
Het probleem bestaat al jaren en lijkt niet opgelost te worden. "Dat is ons probleem. Er zijn niet zoveel andere producten die in plaats van bananen geteeld kunnen worden," legt Ralph uit. in sommige regio's is er een historische band met de banaan. Alternatieven als de MD2 ananas, avocado's of papaja worden de laatste jaren ook in grotere volumes geteeld en "de prijs is naar beneden gekomen. Dus het is erg lastig om het bananenvolume te veranderen."

Biologische teelt of Fairtrade zijn andere opties, maar ook die komen met beperkingen. "Die volumes zijn de laatste jaren ook fors gestegen. Als je wild omschakelen naar biologische teelt duurt het drie jaar om het product als biologisch op de markt te mogen brengen." Daar komt bij dat de markt voor biologische producten niet meer de groeicijfers laat zien van de afgelopen tien jaar, weet Ralph. "Natuurlijk zijn consumenten bereid om gezond en biologisch te eten, maar je eetpatroon volledig veranderen is duur." Daarmee wijst hij op de gezinsinkomens die een beperkende factor kunnen zijn in de groei van biologisch.

Voor meer informatie:
Inter Weichert
Ralph Fischer
Tel +49-40-32900-0
Fax +49-40-32900-199
r.fischer@interweichert.de
www.interweichert.de