Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zestig jaar supermarkten in Duitsland

In Duitsland viert de supermarkt als handelsformaat deze week haar zestigjarige jubileum, meldt 'Handelsverband Deutschland'. Onder de supermarkten vallen de retailzaken die op een verkoopoppervlak tussen de 400 en 2.500 vierkante meter voedings- en genotmiddelen aanbieden, inclusief versproducten en aanvullend hierop producten voor het dagelijks gebruik uit andere branches. Moderne supermarkten beschikken vaak over een verkoopoppervlak tussen de 1.000 en 1.500 vierkante meter met een gemiddeld assortiment van circa 10.000 artikelen. Het aandeel aan nonfood-artikelen ligt doorgaans op niet meer dan 25 procent. Grote supermarkten beschikken over een verkoopoppervlak tot wel 5.000 vierkante meter en een aanbod van circa 25.000 artikelen. Het assortiment wordt grotendeels door middel van zelfbediening aangeboden.

Supermarkten zijn in Duitsland gemiddeld 76 uur per week geopend. De dagen waarop de meeste omzet wordt behaald zijn de vrijdag met een omzetaandeel van bijna 21 procent en de zaterdag met een omzetaandeel van circa 22 procent. Van maandag tot en met vrijdag wordt de meeste omzet tussen 16 en 18 uur behaald, en op zaterdag tussen 10 en 12 uur. Volgens cijfers van het EHI Retail Institut behalen de 12.000 supermarkten in Duitsland gezamenlijk een jaaromzet van 60 miljard euro. Al deze supermarkten bij elkaar opgeteld hebben een verkoopoppervlak van 14,6 miljoen vierkante meter.
Publicatiedatum: