Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Darren Drury - T&G Global

"We hebben onze inspanningen in China gericht op Envy en Jazz"

De Nieuw-Zeelandse appelsector heeft de laatste paar jaar een relatief goede tijd doorgemaakt en ook het seizoen van 2017 was vrij goed hoewel eerdere ramingen naar beneden moesten worden bijgesteld.

"We hebben drie tot vier goede jaren op rij gehad," aldus Darren Drury, algemeen directeur topfruit bij T&G Global. "De jaren 2000 waren een moeilijke periode voor de Nieuw-Zeelandse fruitsector, maar sinds we het aantal rassen en de marktfocus hebben gediversifieerd, zijn de opbrengsten voor de telers aanzienlijk toegenomen."

Darren zei dat dit jaar wel een grotere uitdaging vormde. De meeste markten waren dan wel solide, maar enkele belangrijke Aziatische markten vertoonden aan het einde van het seizoen wat terugval.



"China heeft in 2017 goed gepresteerd voor T&G. Onze speciale vestiging in Sjanghai zorgde voor goede ondersteuning op het vlak van marketing en promotie. Wij denken ook dat een aparte vestiging in China zelf het voordeel biedt van actuelere marktinformatie, waardoor we dips in de markt aan kunnen zien komen en eventuele tekorten beter kunnen benutten. We hebben onze inspanningen in China gefocust op de Envy en de Jazz. Aan beide soorten was dit seizoen een tekort dankzij de grote vraag. We vullen onze belangrijkste programma's aan met de Royal Gala en de Pacific Queen."

Nieuwe look voor de Jazz
Het appelmerk Jazz begon in februari 2017 met een vernieuwde campagne, wat belangrijk was omdat de marketing niet significant veranderd is sinds de lancering ervan, begin jaren 2000.

"We wilden onze retailers en klanten iets nieuws bieden, iets wat meer op zou vallen," zei Darren. "In eerste instantie was de feedback nogal wisselend. Sommige belanghebbenden vonden de veranderingen wat ongemakkelijk. We kregen echter sinds de lancering overweldigend positieve feedback van onze verkopers, maar vooral van de consumenten. Ze vinden het geweldig en zien het product als 'eenvoudig en verfrissend´, dus we beschouwen het als een enorm succes."

De merknaam Envy was onlangs voor het eerst sponsor van de Elle Fashion Week in Bangkok. Volgens Darren was dit een logische stap, gezien de marketing van dit merk en de doelgroep waarop het gericht is. "We waren blij een bijdrage te kunnen leveren aan de Elle Fashion Week aangezien daarin een grote focus ligt op trends. Gezondheid is een actueel onderwerp en wij willen dit erg graag ondersteunen via onze verse appelen en andere producten."

Europees seizoen
"De opbrengst van Europese appelen is dit jaar lager dan verwacht, maar onze leveranciers hebben maatregelen getroffen om hun hoogwaardige gewassen te beschermen, zodat de gevolgen van vorst tot een minimum worden beperkt. Zoals anderen hebben we een deel van de oogst verloren door vorst en hagel, maar over het geheel genomen groeit ons areaal in Europa, dus door deze toename van het areaal zou er een kleine toename moeten zijn in het seizoen 2017-2018."

T&G wil zijn vestigingen in Azië verder uitbouwen met een specifieke focus op China, Thailand en Japan. "We concentreren onze verkoopinspanningen op belangrijke markten zoals Vietnam, waar een indrukwekkende groei is ontstaan. Onze regionale kantoren zijn er speciaal op gericht om deze groei in Azië te ondersteunen. Daarnaast zijn onze regionale kantoren erop gericht om de groei van ons bedrijf te ondersteunen, met meer aandacht voor marketing en promotie."

Nieuwe rassen
Met zoveel nieuwe appelrassen op de markt, hoe kunnen de welbekende rassen dan hun positie op de markt handhaven?

"Ik denk dat dit alles de appelsector juist op een positieve manier onder de aandacht brengt. Het is geweldig dat mensen innoveren en nieuwe dingen proberen. Het probleem voor de sector in z'n geheel is dat we allemaal ruimte op dat winkelschap moeten krijgen en dat de retailers ons product ook ín dat schap willen hebben. Vaak kan een nieuw merk of nieuw product juist die aantrekkingskracht creëren. Wij vinden het positief dat mensen over nieuwe merken praten, maar ik denk nog steeds dat iedereen die met een nieuw ras komt, moet zorgen dat hij dan wel de vereiste hoeveelheden en consequente levering moet kunnen garanderen. We zijn redelijk tevreden. We zien dat er enkele goede nieuwe rassen op de markt zijn, en dergelijke energie in de appelenbranche is iets positiefs."

De toekomst
T&G blijft zijn activiteiten verder uitbouwen en staat pal voor zijn marktstrategie.
"We planten in Nieuw-Zeeland jaarlijks appelbomen, kijkend naar de toekomst. En we gaan voor een meer holistische aanpak wat betreft de manier waarop we boomgaarden planten, zodat we efficiënter kunnen produceren. We zien de groei van onze aanplant buiten Nieuw-Zeeland als onmisbaar voor onze eigen groei en zijn blij met de mogelijkheden die het T&G-model ons biedt," aldus Darren.
Publicatiedatum: