Bovendien blijkt dat ook de export naar Indonesië gestaag groeit. Nederland heeft in dit land de afgelopen jaren een aantal belangrijke investeringen gedaan om zo een langetermijn-handelsrelatie te bouwen. Indonesië ging van de 16e naar de 11e plaats en eindigde zodoende net buiten de top 10.
De uitvoer naar het Verenigd Koninkrijk groeide aanzienlijk met enkele tienduizenden tonnen ondanks de angst dat door Brexit de export naar dit land verstoord zou raken. Andere groeimarkten zijn Nicaragua, de Filipijnen, de Verenigde Arabische Emiraten, de VS en Vietnam. Maar tegen alle verwachtingen in kocht Brazilië toch nog 30.000 ton Nederlandse uien in de tweede helft van het seizoen.
In dit seizoen werd het verschijnsel bevestigd dat de omvang van de oogst verschuift binnen de Nederlandse uienexport. Oorspronkelijk werd in de tweede helft van het seizoen de bulk geëxporteerd naar onder andere Oost-Europa en Rusland. Door de sterk stijgende vraag vanuit de West-Afrikaanse landen en een achterblijvende vraag vanuit Rusland zette Nederland 40 tot 45 procent van de uienoogst af vóór het nieuwe jaar en ruwweg 55 tot 60 procent werd dan in de tweede helft van het seizoen geëxporteerd.
Deze cijfers zijn nu omgedraaid waardoor er onder de Nederlandse telers en verwerkers een nieuw marktbewustzijn is ontstaan in de wetenschap dat er meer dan genoeg mogelijkheden zijn voor de Nederlandse ui, met name in de tweede helft van het seizoen.
Bron: www.holland-onions.org